Bäst i trädgården

Jag är övertygad om att beskärning av fruktträd är något som måste utövas i praktiken om man ska lära sig det. Jag har läst om det i trädgårdsböcker ett flertal gånger men ärligt talat inte förstått särskilt mycket. Det verkar mest oändligt komplicerat. Men nu när jag har egna träd att vårda och jag fått praktisera det på riktigt tror jag faktiskt att jag till slut har knäckt nöten och börjat förstå mig på det. Och det är kul!!
Beskära äppleträd är mitt nya specialintresse, helt klart.

Det är så roligt att jag beskär mina två små träd nästan varje gång jag kommer till torpet och snart är det inget kvar av de stackarna!
 
Men nu när det är halva priset på fruktträd passade jag på att utöka min fruktträdgård med två nya äppleträd. Jag håller mig till de gammaldags sorterna och köpte denna gången ett Åkerö och ett Sävstaholm.

Förutom att äppleträden är roliga att beskära är de (vid sidan av kaprifolen och de gammaldags buskrosorna) den växten som jag tycker tillför mest karaktär åt min trädgård. Jag har därför bestämt mig för att låta dem utgöra grunden i trädgården.
 
Här är årets Astrakanskörd:
 
 
Ett av äpplena ligger numera i min mage och jag kan berätta att det var väldans gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0