Nya tankar

Det blev inte riktig som jag tänkt mig  i sommar för jag fick aldrig något golv...

Detta, i kombination med att jag har en stor mängd både tak- och golvbrädor liggande som jag tänkt använda vid renoveringen av köket, har gjort att jag ändrat på mina planer; istället för att inreda rummet först tänker jag börja med köket.
Jag vet dessutom väldigt väl hur jag vill ha det i köket med material och färger osv vilket jag fortfarande inte känner mig säker på i det andra rummet.

Det första jag gjort är att tömma köket som hunnit bli fyllt av virke, verktyg, möbler och skräp.
 


Efter det började jag riva ner innertaket.
När Max och jag rev ner taket i det andra rummet för snart 3 år sedan var det en av de allra första sakerna jag gjorde med huset. Då började vi ovanifrån. Först tog vi upp vindsgolvet, sen skyfflade vi isoleringen i säckar som vi därefter bar ut, tömde och eldade upp. Först efter det tog vi ner taket i rummet.
Nu har jag blivit mycket mer effektiv och kanske även lite mer respektlös...
Min nya metod var att lägga en presenning på köksgolvet, bryta ner takbrädorna och låta isoleringen falla rätt ner. Sen drog jag ut hela presenningen och tömde allt i skogen. Det var ju bara gammal mossa, hur miljövänligt som helst!
Den här metoden gick säkert minst fyra gånger så snabbt, lite roligt att märka hur jag ändrat mitt sätt att lösa problem!
 

Nu kan jag iallafall stå rak inne i köket för första gången och det är väldigt skönt. Det är hemskt svårt att överblicka ett rum som man inte kan stå upprätt i har jag märkt. Det känns nästan inte ens som ett riktigt rum!

Men nu har jag alltså ett rum med både väggar, golv och tak och även om både tak och golv måste bytas så är det härligt att ändå kunna ana det färdiga rummet. Det svindlar nästan lite när jag tänker på att det inte är så länge kvar tills jag får inreda och göra allt det roliga i köket!
 

Man har inte så höga krav när man gjort timmerlagningar, dränerat och gjort andra osynliga och halvroliga jobb under tre års tid...

Kommentarer
Postat av: Andrea

Att hitta effektiva lösningar står inte i motsats till byggnadsvård! :) Vad var det för fel på innertaket? Vad var/är det för golv?

Jag är otroligt imponerad att du orkar trotts är det är rätt långt kvar till det "roliga"! Heja heja!

2012-09-19 @ 12:57:53
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se
Postat av: Charlotte Andreasson

Tack för peppandet Andrea : )
Innertaket var ju framförallt alldeles för lågt. 1.70 i takhöjd bara. Och så var det väldigt mycket skarvat. Annars var det väl hyfsat fina brädor! Jag har sparat de som var i bra skick.

2012-09-23 @ 16:27:37
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Charlotte Andreasson

Hoppsan! Nu har jag bytt namn från Lotten till Charlotte också : )

2012-09-23 @ 16:28:07
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0