Vi måste prata om dalsland

Dalsland är en väldigt bortglömd världsdel som ligger någonstans norr om Göteborg.
Idag åkte vi dit.

Det var tänkt som en loppisrunda och så blev det väl också
men på köpet fick vi även en studie i övergivenhet

Vi hann inte så långt
för dalsland stänger klockan 13:00 på lördagar
och så dags hade vi bara kommit till Brålanda
Men det räckte

Brålandas charm var svår att fånga på bild
men jag kan berätta att det är en ort bestående av i huvudsak en gata
I ena ändan av gatan ligger centrum
i andra förorten

Centrum bestod av diverse mer eller mindre igenbommade affärslokaler från 50- och 60 talen
förorten av två långa rader av likadana 60-tals villor på var sida av vägen

Det var enastående!

Jag fick en märklig känsla av att samhället var en kuliss
en kuliss i en västernfilm där hela handlingen utspelar sig på en enda gata

Och i alls in svenskhet var det något väldigt amerikanskt över den där raka, breda gatan
med symmetriskt placerade hus på båda sidor









Vi hann med ett ruckeldyk också
i ett hus långt bortom räddning
men som dör med stil
och är byggt av material som är på väg att återgå till jorden













Om ni undrar om det blev några loppisfynd så kan jag berätta att jodå, det blev det
men den historian spar vi till en annan dag!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Vilka vackra foton! Närbilderna av det döende huset är fantastiska.

2012-03-04 @ 13:11:20
URL: http://shutupanddeal.posterous.com
Postat av: Lotten

Tack Kajsa! Ja, även förfall kan vara väldigt vackert om man tittar noga.

Och "Det döende huset" låter ju underbart dramatiskt... : )

2012-03-04 @ 13:37:29
Postat av: Anna

Åh, COMMERZ! Fantastisk skylt! hah. Jag har alltid varit nyfiken på att besöka Dalsland efter att min bror som många år bodde i Bohuslän påstod att man i Dalsland hade "dragit ner rullgardinen".

2012-03-04 @ 18:00:51
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Lotten

Ja du Anna, jag tror också att du vill åka till Dalsland : )

2012-03-04 @ 20:21:24
Postat av: Stina

Som född dalslänning måste jag försvara mitt landskap lite. ;)

Brålanda vore kanske inte mitt förstahandsval, haha! Däremot är Åmål värt en tur. Mycket finare stad, nära till Vänern och det finns faktiskt några loppisar där. Och två auktionsverk! De brukar jag besöka rätt flitigt.

Tyvärr är Dalsland bortglömt, klämt mellan Göteborg och Värmland. Vilket är synd, för landskapets största behållning är naturen. Och alla sjöar, vattensystem är vida känt ute i Europa, många åker dit för att paddla kanot.

Men, det har ju inte så mycket med byggnadsvård att göra förstås, haha!

Hur som helst, åk lite längre norrut nästa gång! :)

2012-03-12 @ 16:58:05
URL: http://torpetberget.wordpress.com
Postat av: Lotten

Ha ha... Ja du Stina, jag gillar faktiskt också Dalsland men det är just lite bortglömt : ). Jag var i Åmål i somras och blev väldigt överraskad över att det var så fint. Där fanns ju massa fina hus och tom ett ganska rikt kulturliv!

2012-03-12 @ 17:07:07
Postat av: Sven Sillén

Vad roligt att ni skriver om Brålanda. Där växte jag upp på 50- och 60-talen. Då fanns ett trettiotal affärer, bl.a. två charkuterier, skräddare, fotograf, minst två bagerier och konditorier. T.o.m. en bokhandel! Och Commerz förstås.

Det kom ut en bok om stationssamhället Brålanda förra året, med bilder hopsamlade av entusiaster.

Ödehuset var bebott för sådär 15-20 år sen. Ensam man med några kor. Taket läckte. Grannar hjälpte med blå plast. Ett jättefint hus från början.

Själv jobbar jag med byggnadsvård en dryg mil därifrån. Håller med om att Dalsland är bortglömt:-(



2012-03-15 @ 13:42:16
Postat av: Lotten

Oj, det var inte illa Sven! Att det gjorts en bok om Brålanda och att du råkade känna till historien bakom just det här ödehuset! Även roligt att höra att det finns byggnadsvårdare även där! Var jobbar du och med vad? Jag blir lite nyfiken.

2012-03-15 @ 13:55:15
Postat av: Sven Sillén

Jag jobbar i Ekenäs, Frändefors när jag är hemma. Sen jobbar jag med hus i trakten och ibland längre bort. Fönster blir det mycket. Dörrar även och lite möbler. Egna projektet en parstuga från tidigt 1800-tal. Kan ses på Husdagboken Gård och torp. Säljer linoljefärg och beg. byggnadsdelar.

2012-03-15 @ 16:53:46
Postat av: Brålandabo

Läste din blogg, alltid kul när man läser om sin hembygd. lite tråkigt skiven, måhända på grund av att du antagligen bara var i bygden någon timma, speciellt att du skriver det var en studie i övergivenhet. Hmm?

Vad du under ditt förmodade snabba besök noterade var det som många svenska orter har erfarit de sista 20 åren nämligen att handeln har minskat kraftigt. Ty vi människor har blivit intutade att det är en stor mångfald och tron på låga priser på våra varor som gäller. Och dessa har vi lärt oss finns på köpcentra och varuhus. Det är vår nya religion - att ta med familjen och köpa oss tillfredsställelse och vardagsbehov - kvällar som helger. ju senare en butik har öppet desto bättre.

Men det finns så mycket mer i en ort än handel även om det är detta man först ser.

Brålanda är en ung ort, bara drygt 100 år gammal som växte fram i samband med Svenska järnvägens utbyggnad och tillväxt. Trots en tidig brand nästan ödelade hela Brålanda finns många äldre hus bevarade. Men bygden blomstrade upp på 60-70 talet då byggboom och Sveriges miljonprogram rullades ut. Då växte orten till ca 1500 invånare.

Även om du skriver att den är igenbommad, så är den inte det. Samma invånarantal finns i dags dato, visserligen inte växt men inte heller minskat.

Hade du varit kvar i Brålanda över natten och utforskat den mer hade du funnit flera bostadsområden, en ny galleria med småhandel, flera nyetablerade restauranger. Orten företagarförening omfattar över 100 företag och till detta alla bygdens jordbrukare som oftast är familjeföretagande.

Orten Brålanda är känd för livsmedelsproduktion och detta är under expansion i samband med vårt behova av närproducerat livsmedel. Lokala jordbruksgrödor, charkprodukter och en av regionens största slakterier finns i Brålanda.

Närmaste året byggs en stor biogasanläggning och tankanläggning i Brålanda för att kunna förse fordon med framtidens bränsle !



Det finns mycket litteratur skriven. Två stycken band av Brålandaboken och en nyligen utgiven bok om Brålandas äldre fastigheter och historik (beskriven ovan av S Sillén.



Brålanda och Frändefors tillhör sedan 1974 (Sverige kommunreform => sammanslagning)Vänersborgs kommun. Denna kommun har missskött sin uppgift att värna om kommunens hela yta vilket just Brålanda har erfarit med samhällsbyggnaden i dåligt skick.



Men du är varm välkommen tillbaka. du kan ex.vis bo i Dalslands största vandrarhem (Brålanda vandrarhem, sök på google) Barnfamiljer älskar den naturnära bygden som har ett enormt engagemang från företag, föreningar och bygdebor.



Är du intresserad av gammal byggnadshistoria är södra dalsland perfekt resmål, här finns mycket bevarat i samklang med naturen !



Kom gärna på lördagar då loppisbutikerna drar långväga folk, men klockan 13 stänger vi som vi gjort sedan urminnes tider.

Eller kom första lördagen i december då Sveriges största tomtetåg går längs Brålandas gator, eller varför inte den stora skördefesten i september.

Det finns en otrolig charm med Brålanda uder förutsättning att man tar sig tid att träffa bygdebor, föreningsliv och barn.

Välkommen !!

2012-04-29 @ 18:13:37
Postat av: Lotten

Jag håller med om att Brålanda har sin charm och att där bl.a. finns många roliga loppisar (det var ju därför jag åkte dit!) men jag står fast vid att jag fick en känsla av övergivenhet när jag kom dit.

2012-04-29 @ 18:28:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0