Trädgårdsnytt

Det ser ut som en djungel på torpet numera
växtkraften är det då rakt inget fel på!
Kanske ska vi tacka regnet?

Trädgården fortsätter att överraska mig
de här trädgårdsirisarna hittade vi lite här och var i gräsmattan när jag precis köpt torpet
små, ynkliga bladknippen...
Vi samlade dem på en plats
väntade och väntade
och nu!



Det här känns också smått otroligt!
Ett av äppleträden jag satte i höstas har MÄNGDER av kart
Är det verkligen normalt?
Vad ska jag göra, borde jag gallra?
Detta lilla träd kan väl inte bära upp såna mångder frukt?
Men det är fantastiskt kul att se att det funkar!



Strax utanför tomten hittade jag de här små killarna!
Är inte det någon typ av orkidé, någon som vet?



Trädgårdsprojektet för tillfället är en rosenplantering längs husets nord-ostlliga sida
Jag har snyggat till den fina stengången
och planterat två gammaldags buskrosor i kanten av den
de skuggtåliga Alba Maxima och Maidens Blush
jag tänker mig att man ska kunna gå längs gången och lukta på rosorna...



Och slutligen vill jag dela med mig av en liten sak jag är så nöjd med
Mot den stora björken mitt på tomten har jag planterat kaprifoler
det fiffiga är att jag har en vanlig kaprifol som klättrar högt upp på stammen
och en liten vildkaprifol som får fylla ut där nere!



Och bara för att jag kan
plockade jag den här buketten
av blommor från min alldeles egna trädgård...










Kommentarer
Postat av: Therése

Åååhhhh vad underbart! Naturens under och kraft ger så mycket vackert att titta på och så mycket energi i våra själar :)



Nattviol är det du hittat, och den tillhör familjen orkidéer precis som du tror :)



Njut av din underbara trädgård :)

2012-06-27 @ 02:01:02
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Stina Johansson

Mycket fint- vackra växter- känner igen Irisarna- hade också såna men liksom Bonsaivariant som allt annat på mitt torp.

Äppelkarten- man ska visst nypa bort så de inte sitter närmare varann än 4 cm under typ början av julimånad.

Mitt Päronträd hade massa kart men det blev mögel och ruttnade för att de satt för nära varann- i övrigt orkar de rätt mycket vikt även de små träden.

2012-06-27 @ 14:27:51
Postat av: Clara

Åååh vilka fina blommor du har vid ditt torp!!



Kram Clara

2012-06-27 @ 20:17:10
URL: http://claraslantliv.blogspot.com
Postat av: Alicia Holm

Skulle vara jättekul att få lite nya bilder på hur det ser ut inne i torpet för tillfället!



Hälsningar Alicia

2012-06-28 @ 00:21:43
URL: http://drommenilivet.blogg.se/
Postat av: Andrea

Vilken vacker bukett! Väldigt fint taget foto. :) Glad sommar!

2012-06-28 @ 09:05:49
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Kim

Oj så mycket äpplen - då trivs den nog finfint. Och den där buketten är lika fin som kannan!

2012-06-30 @ 20:21:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0