snö och humlesurr

Jag vet inte riktigt var jag har varit hela mitt liv men igår var faktiskt första gången som jag insåg att man kan köpa fröer på nätet (jag brukar handla mina i mataffären annars).
Medan snön yrde utanför fönstret satt jag därför och lyssnade på humlesurr och fjärilsfladder och drömde mig bort bland alla underbara sommarblommor...
...och försökte välja.
För vad vill jag satsa på till trädgården i år?
På fröer.nu kunde man söka på "vilda blommor" och "mormorsblommor" och lätt hitta de sorter som kan tänkas passa mig. 

Jo, fler gullvivor vill jag gärna ha. Kan man ha för många egentligen?
Och så tänker jag nog så trädgårdsnattviol, en rar, enkel och väldoftande blomma.
Och ringblommor måste jag bara ha för det är en av mina stora favoriter.
Kanske är det dags för vallmo?
Fleråriga stockrosor och kungsängsliljor kan man visst också så och något som heter majviva.
Och gullkrage, en blomma på gränsen till det vilda.
Och sen då? Jag vill inte ha det för pråligt och grällt. Hellre milda färger och stora områden med många av varje sort i en naturlig sammansmältning med den omgivande naturen.

Jag anar att jag bara just varit och nosat i ett litet hörn av den stora fröhandel som pågår. Jag har bara tittat i en enda nätbutik än så länge men det räcker gott för mig just nu.



Bilder från fröer.nu

Kommentarer
Postat av: Marcus

Tack för hemsidestipset, det börjar ju bli läge att köpa.



Jag såg att det fanns en del på tradera.



Jag har hört att det finns nätverk med trädgårdsintresserade som delar fröer med varandra.



Har du plats att plantera på tomten nu när du skall bygga i sommar, eller kommer du att sprida ut det på ängen?

2012-01-22 @ 18:56:02
Postat av: Mimmi

Odla.nu har just i denna stund 50% på alla fröer, bra som bara den! (Jag "råkade" beställa för över trehundra, hm...) Andra fröfirmor som är bra är Runåbergs fröer och Impecta, Impecta har ett jättebra utbud.

/Mimmi

2012-01-23 @ 17:25:24
Postat av: Sven

Hej Lotten!

Du gav mig några välbehagliga rysningar igår när jag mer eller mindre av misstag och under pinsam tidstypisk stress ägnade 10 min åt att lite planlöst hasta fram mellan foton, kommentarer, arkiv och kategorier i din alldeles sanslösa blogg innan jag tvingades återvända till min verklighet. Jag har några frågor och möjligen även några svar, äger dock inget facebook konto utan undrar om jag kan få ställa dom via mejl? Titta gärna in på min arbetsplats där jag stortrivs men tillbringar alltför mycket tid. 3 x w istället för mitt namn tar dig dit.

/Sven

2012-01-24 @ 18:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0