Takhöjds-tjat

Ett av de största problemen att lösa på torpet har varit hur jag ska öka takhöjden inne i torpet. Den var bara ca 1.70 när jag köpte det. I början funderade jag på alternativet att lägga in ett extra timmervarv längst ned när jag ändå skulle byta syllarna. Men sen kom jag fram till att det skulle förstöra husets proportioner för mycket och dessutom göra så att fönstren hamnade för högt upp i rummen. Sen rev jag ut hela mellanbjälklaget, tog bort taket i rummet och golvet på vinden och sågade helt sonika av bjälkarna. Det blev då öppet hela vägen upp till nock och ett tag övervägde jag att behålla det så för det gav en sån härlig rymd i huset och en fin överblick över husets konstruktion. Men så tog byggnadsvårdaren i mig överhanden igen; jag vill ju ha traditionella, ombonade rum med vitmålade brädtak, taklister och en bård. Jo jo.
 
Så hur ska jag nu sätta dit de nya takbjälkarna? Det är inte så lätt eftersom bjälkarna är längre än rummet och allmänt otympliga. Jag har tänkt mycket fram och tillbaka på detta och funderat på alternativet att lyfta huset upptill för att på så vis kunna kunna timmra in nya takbjälkar en bit högre upp än de gamla. Men att lyfta hela huset så högt upp känns väldigt svårt och otroligt omständigt. Slutligen har det lutat åt att såga upp ett hål i väggen och helt enkelt skjuta in de nya bjälkarna tvärs igenom huset ifrån utsidan. Det känns genomförbart och relativt enkelt men lösningen har en stor nackdel, gör jag på detta sätt får jag ett nytt bjälklag att spika tak och golv i men det finns inget som håller ihop husets långsidor och risken finns alltså att väggarna börjar puta lite utåt...

Jag bestämde mig för att fråga Gård & Torp´s expertpanel innan jag gjorde något mer. Kanske skulle de kunna hjälpa mig att komma på en lösning som var både hållbar och historiskt förankrad?
Jag var lite nervös eftersom frågan har ställts tidigare till Gård & Torp och man fick då det här svaret. Den som frågar får i princip höra att de köpt fel hus och att en takhöjning skulle göra att huset förlorar hela sitt kulturvärde...

Men i det nya numret som kom idag fick jag svar, och det var mycket mer positivt!
Per Zackrisson som svarade på min fråga tycker att jag ska göra på det sättet som jag tänkt men laxa bjälken i ändarna och använda kilar för att få fast dem. På det viset kommer bjälkarna både ligga ordentligt på plats och binda ihop ihop husets långsidor. En väldigt finurlig lösning, så ska jag nog göra. Tack Per!

Här är Pers skiss:


Kommentarer
Postat av: Hanna U

Hej!

När jag läste detta inlägg så tänkte jag: Varför känner jag igen den här beskrivningen?



Idag kom ju Gård&Torp i min brevlåda och jag läste just din fråga till dom.



Kändes bara så roligt när jag läste inlägget och kände igen det på en gång.



mvh//Hanna

2012-02-17 @ 20:43:24
URL: http://mittsoldattorp.blogspot.com/
Postat av: Rolf Erik Nikula

Hej

Vi har samma problem i vår lagård. Där föregående ägare helt sonika sågat av alla bjälkar med påföljd att hela taket så sakta faller ihop...

Vi har diskuterat med de som skall tilverka nya takstolar till oss - och om vi inte vill ha en vind (vilket vi i det utrymmet inte vill för vi vill ha den rymd du skriver om) så kan de tillverka takstolar som har underramen högre upp - så det ser mer ut om ett A än en triangel. På så sätt ändrar vi inte proportionerna på husets utsida, får högre till tak med bibehållen golvnivå. /rolf

2012-02-18 @ 07:43:58
URL: http://nikulaglemminge.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Skillnaden är att jag inte har några takstolar i mitt torp, jag tror mitt kallas åstak.

2012-02-18 @ 09:07:24
Postat av: Vendela

Hejsan Lotten,

vad bra att du fått hjälp och tips. Det låter riktigt krångligt och det känns som att det krävs mer än bara grundkunskaper för att ens förstå sig på tak. Och bra att du fick råd, även fast du verkar kunna en hel del själv.



Jag jobbar på Byggla.se. Där kan du visa upp ditt torpbygge, se hur andra renoverat torp och stugor och sprida inspiration. Har du frågor eller vill hjälpa någon som går igenom samma byggprocess är Byggla perfekt. Tycker du det låter spännande kan du maila mig så berättar jag mer. Jag kan ge dig en liten kompensation för visat intresse :)

Lycka till med taket!

Mvh

Vendela på Byggla

2012-02-20 @ 09:29:20
Postat av: Anders

Har också funderat en del över takhöjden. På andra våningen har jag 180 cm i flera rum vilket gör att jag får gå lätt hukad. (Tror att det är därför gamla människor kan vara lite krumma i ryggen. ;) ) Men faktum är att man vänjer sig fort. Har man slagit huvudet i taket några gånger så lär man sig. Numera funderar jag inte på det längre och är i stället glad för att den låga takhöjden gör huset lättare att värma upp.

2012-11-07 @ 11:55:35
URL: http://fstvs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0