Olika takkonstruktioner

Jag har inte reflekterat så mycket över takkonstruktioner
har helt enkelt inte insett hur olika tak kan vara konstruerade
och att taket på mitt torp är av en gammalmodig och därför ovanlig konstruktion

Men när man pratar om mellanbjälklag och deras funktion blir det plötsligt av vikt även hur taket ser ut
För ett tak uppbyggt på takstolar belastar husets längsidor
och ett åstak bara kortsidorna
Och mitt torp har alltså ett åstak.
Detta gör att konstruktionen inte är lika beroende av att mellanbjälklaget hjälper till att hålla samman långsidorna.
Har du takstolar i ditt hus är det alltså inte lika käckt att såga av de inre takbjälkarna.
Så gör inte det! Ok?

På den här bilden kan man se "åsarna" dvs de runda stockarna som vilar på gavlarna och bär upp yttertaket:




Kommentarer
Postat av: Therése

Hej!

Jag såg din fråga på Gård & Torp i nya numret. Det är kul när man vet vilket hus frågan handlar om :)



Lycka till!

2012-02-22 @ 12:26:36
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Ja det blir liksom dubbelt så roligt då. Snart kanske kanske vi kan vänta oss en hel drös med frågor till Gård & Torp ifrån dig? : )

2012-02-22 @ 15:00:06
Postat av: Andrea

Jag har också ett åstak! Men har heller aldrig reflekterat över skillnader på gamla tak. Det är otroligt hur påläst man blir inom vissa områden när man stöter på problem! :)

2012-02-22 @ 17:05:57
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Härligt! Åstak rules ; )

2012-02-22 @ 18:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0