Ett tidigare projekt

Idag tänkte jag vara lite nostalgisk (ännu mer än vanligt) och dra mig till minnes ett av mina tidigare projekt
Det var innan jag visste att det fanns något som hette byggnadsvård,
för det har faktiskt funnits en sån tid.
Ändå hade jag någon intuitiv känsla för det, fråga mig inte var den kom ifrån...

Jag var kanske 23 eller så och köpte en bostadsrättslägenhet i Majorna i Göteborg
Huset valdes på grund av att det hade så mycket ursprungliga detaljer kvar bl.a. spröjsade vackra fönster och linoljefärgsmålad panel (fast det förstod jag ju inte då).
 
Invändigt var min lägenhet tyvärr inte lika välbevarad,
framförallt hade köket blivit brutalt renoverat med fula köksskåp och plastmatta på golvet någongång på 80-talet. Dessutom var den vackra panelen på väggarna (vad kallas pärlspånt utan "pärla" egentligen?)
ROLLAD MED APRIKOS PLASTFÄRG
det ni!

Jag satte igång att riva i det där.
Alldeles ensam och som vanligt utan att riktigt veta vad jag gav mig in på...
Jag rev ut plastmattan och underliggande spånskivor och fick fram trägolvet.
Sen gick jag loss på köksskåpen och rev bort flera stycken,
då fick jag ett mycket vackrare och större rum som kunde möbleras med fristående möbler istället.

På de nya väggytorna fanns ingen träpanel så jag letade upp nytillverkad panel i en vanlig bygghandel som liknade orginalet och kompletterade med.
Det vita "bubbliga" kökskaklet stod jag inte ut med så det knackade jag bort och ersatte med små turkosa kakelplattor från 60-talet som jag fått av någon vid tillfälle och som jag hade liggande i källaren.
Ja, och den aprikosa plastfärgen skrapade jag bort försiktigt för hand för att slippa den rollade ytan. 

Sen målade jag all panel med oljefärg!
Jag visste inte då att det finns något som heter linoljefärg och att det hade varit det riktiga att måla med här.
Men jag kämpade tappert emot mannen i färgaffären som absolut tyckte jag borde måla med plastfärg
och utstod dessutom stanken av alla lösningsmedel för sakens skull.
För jag hade någon känsla av att oljefärg skulle passa bättre än plastfärg i det där köket.

Golvet var inte i något vidare skick så det målade jag. Rött.
Där kom inspirationen ifrån de gamla orörda sekelskifteslägenheter i Östberlin som jag besökt och blivit så förtjust i.

Sen bytte jag ut skåpens 80-tals beslag mot gamla kromade från 60-talet som jag också fått någonstans
och tapetserade speglarna i skafferidörren med en gammal 70-tals tapet.

Jag hade nästan inga pengar att renovera för eftersom allt jag hade gick åt till att köpa själva lägenheten.
Hade jag haft lite mer resurser skulle jag ha köpt ett snyggt kylskåp i 50-tals stil,
ett sånt som gör sig som fristående.
Och en fin gammal skänk!

Den här historien kunde antagligen också ha blivit en hel blogg men nu blev det inte så.
Det blev bara ett inlägg i en helt annan blogg.
Och det kanske inte kan kallas Byggnadsvård egentligen
men det var några första trevande försök åt det hållet.

Här är bilder på huset och köket som det såg ut när jag sålde lägenheten:








Kommentarer
Postat av: Marcus

Fint!

2012-02-28 @ 10:51:27
Postat av: MrsUniversum

Vilken lycka att du har bevarat lägenheten på foton. Jag förstår att det kändnes helbra att göra i ordning den och göra så fint. (Jag har mätt upp de lägenheter jag bott i - allt från 1890 - 1950-ta - som referens för minnet att ta fram mått som var bra eller mindre bra.)



Den panel utan pärla som du frågar efter bör vara enkelfasspont eller dubbelfasspont. Här i Universumet har vi dubbelfasspont interiört på öv, pärlspont på bv och liggande enkelfasspont på fasaden. Här i trakten är enkelfasspont väldigt vanligt som fasadpanel i början av 1900-talet. Love it!

2012-02-29 @ 11:32:49
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Lotten

Tack! Det var säkert dubbelfasspånt då. Jag vill minnas att den var "fasad" på bägge sidor.



Bilderna är de som mäklaren tog inför försäljningen, det är tack vare min mamma som jag har kvar dem. Och ja, jag är väldigt glad över att ha dem som minne.

2012-02-29 @ 14:38:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0