10% bonde

Alltså den här solen
som liksom lyser RÄTT IN i en
Jag sprang till blomsteraffären för att fira!

Ni har säkert sett den danska TV-serien 100% bonde?
Jag tänker att om Frank är 100% bonde så är jag nog ca 10%
Med ambitionen att komma upp i 30-40 sådär

För jag vill ju också odla. (Och ha djur.)
Platsen där jag ska ha mitt köksland är utsedd sedan länge, en solig plätt på södersidan av tomten.
Det är bara tiden som saknas.
För i landet vill jag ha kryddor och grönsaker, kanske potatis, och sånt där tar ju tid.
Tid som jag behöver lägga på huset just nu.

Men så har jag samtidigt funderat över det här med vad som kan inträffa om man börjar gräva i jorden i en gammal trädgård. På frön som ligger vilande i marken i tiotals år och som plötsligt får nytt liv om förutsättningarna ändas.
Dem vill jag ge en chans!
Så jag tänker att jag kan gräva upp ett land och sedan så lite blommor där så länge.
Blommor som passar i ett köksland, kanske lavendel och ringblommor?
 
Eller ska jag fylla hela landet med olje lin och starta min egen linoljetillverkning?
Det är tydligen bra som jordförbättrare
och skulle vara en fin symbol för mitt byggnadsvårdande...



Jag kunde faktiskt inte låta bli att köpa en stor påse frön för tanken på ett fält av himmelsblå linblommor var så oemotståndlig...

Och en sista fråga: hur fint tror ni inte att det blir med lavendel och röd rudbeckia ihop?



Kommentarer
Postat av: Lottie

härligt med linfrön!

jag hade hemma en påse linfrön till filmjölken som jag sådde på en yta i landet, det blev sååå fint. Först gröna "moln" som blev högre o högre för att sedan komma att stå i blom - men bara på förmiddagen förstås, underbart!

2012-02-15 @ 18:07:10
Postat av: Hans

Lin är vackert, ringblommor och gurkmeja ochså.

Vi har en stor trädgårdsantusiast i vår släkt.

Så här gör han: Gräver upp och sätter potatis i ett par år. Passar under tiden på att ta vara på de plantor som är värda att ta vara på.

PS. Har du mycket nässlor på tomten? Då har du redan bra gjord. Nässlor trivs i den bra jorden



Postat av: Lotten

Nej inte en enda nässla... Jorden är sandig och ganska mager tror jag. Ringblommor och lun blir nog väldigt vackert tillsammans, det kanske jag ska prova? : ) Hur gurkmeja ser ut vet jag inte, det måste kollas upp!

2012-02-16 @ 09:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0