Mystiska formler och glömda sanningar

Tittar ni på julkalendern?
Jag följer den slaviskt i år.
Den handlar ju om ett gammalt slott och alla hemligheter som gömmer sig där...
Huvudpersonerna Saga och Benny har hittat en gammal bok fylld med teckningar och mystiska formler nedtecknade av greven som en gång bodde på slottet. I den hittar dom formler och koder för hur man utför alkemi, hur man får upp den hemliga porten inne i öppna spisen som leder ner till en underjordisk grotta och hur man utvinner livselixiret ur kokosnöten som väcker döda till liv mm mm.
 
 
Själv har jag kommit över detta verk från 1939, minst lika fyllt av formler, glömda sanningar och dunkla hemligheter.
 
 
Jag kan ju inte påstå att jag har hunnit läsa det så noga ännu men jag har bläddrat i böckerna och hisnat över bredden och detaljnivån på innehållet. De förklarar ju ALLT! Från grundläggning till tapetsering via bl.a. murningsarbeten, träkonstruktioner och taktäckning. Just nu är jag mest fascinerad över att böcker som de här faktiskt existerar. Hädanefter kan jag slå upp olika saker innan jag ger mig på dem i verkligheten. Verkets ålder gör att det innehåller både nyare och äldre byggnadsmetoder och såväl timringsteknik och kakelugnars konstruktion som hur man målar på eternit och gjuter i betong finns med. Roligt!!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Viola_T

En guldgruva att ösa ur...

2012-12-16 @ 18:27:57
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: måttlösa

Åh så roligt! Jag måste ha den boken jag också!!! Skall genast leta efter den!

Älskar din blogg och din attityd till renoveringen...

2012-12-17 @ 22:37:57
URL: http://maattloesa.blogspot.se/
Postat av: Stina Johansson

Husbyggnad- mycket bra- en guldgruva. På den tiden var hantverkskunnandet mer eller mindre intakt. Grattis och God Jul från mig

2012-12-18 @ 15:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0