Rosor och släktklenoder

Jag har förstås planterat en del i sommar men det är inte vilka växter som helst utan

-ett skott av vildvin ifrån en planta vid min mammas barndomshem. Min mormor satte den en gång för länge sedan och nu klär den in vedboden.

-en ros ifrån min mammas sambos morföräldrars hus. Den är ljust rosa med gul mitt och ger en massa rotskott så man lätt kan dela med sig av den. Vi vet inte vad den heter men gissar att det är Albarosen "Minette" även kallad "Svearnas ros".

-en kaprifol ifrån min pappas sommarstuga som han i sin tur har drivit upp ifrån skott ifrån sitt barndomshem.

Alla verkar nu har tagit sig på torpet
Förstår ni vad fint?!



Förutom de här släktklenoderna har jag satt en "Finlands vita ros", importerad ifrån Gotland, invid den nya stenmuren.

Och ja, jag tror jag har tio olika sorters rosor redan. Det går liksom inte att sluta!

Svearnas (Kenneths) ros
Finlands vita
Maidens blush
Alba Maxima
Mme Plantier
Stanwell Perpeutual
Honungsros
Louise Odier
Stenros (vild)

Nä, nio var det visst bara!
Men då kanske jag kan få sätta en till då, innan det är dags att hejda sig?


Stanwell perpeuteal
Trackback
RSS 2.0