Rysk hus-roulette

Idag har jag spelat rysk hus-roulette med Susanna.
Det går till så här:
man ser ut ett antal intressanta objekt på Hemnet, sen åker man runt och tittar på dem och hoppas att man inte ska bli blixtkär i något så att man blir tvungen att köpa det...
Är ni med?

Det hela gick ganska bra
Det första var för stort, nästa sönderrenoverat och det tredje var för dyrt
Men då får vi för oss att åka och kolla på ytterligare ett hus,
ett som inte alls ligger på Hemnet men som jag sett ifrån tåget en gång för många år sen
Jag tyckte det låg så vackert då
högt och fint och byggt i vinkel som jag tycker så mycket om

Jag har aldrig förstått hur man tar sig dit med bil och det lyckades vi inte med den här gången heller
Men när vi väl gett upp, parkerat bilen och promenerat på en stig genom en skog en bit så kom vi faktiskt fram
Jag var så säker på att det skulle vara någon lycklig familjs sommarstuga och var inte alls beredd på vad som väntade...
Ett alldeles övergivet ställe, otroligt fint men i stort behov av hjälp
Och det stod Lotten på det.

Tänk er en nästan orörd pärlspontsdröm med gammal panel, en jättefin murad grund och källare, ett galet fint platsbyggt köksskåp och världens finaste murstock och skorsten. Samt i soligt vackert läge med skog i ryggen åt norr och utsikt över en å och ett böljande landskap i söder.
Så var det.

Jag antar att fortsättning följer på det här för jag blev så klart tokkär...

Mina dåliga mobilbilder i regnväder gör det tyvärr inte rättvisa:









Kommentarer
Postat av: Johan S

Köp! Inget att tveka om, det var ju asfint.

2012-04-26 @ 22:56:07
Postat av: Lotten

Ja, det var ju den där lilla detaljen att det inte är till salu bara : ). Men här ska göras efterforskningar det kan du lita på!

2012-04-26 @ 23:13:26
Postat av: Marcus

Oj vad fint, och lagom stort med. Här har du någonting att förvalta. Ligger det lika fint som ditt torp? Köp det!!

2012-04-26 @ 23:27:32
Postat av: Lotten

Nä Marcus, inget ligger lika fint som mitt torp : )

Men det ligger på pendlingsavstånd till Göteborg till skillnad ifrån torpet! Och det är större och mer som ett riktigt hus...

2012-04-26 @ 23:36:29
Postat av: Johan S

Om man för ett ögonblick låter ett uns av sans komma fram: Om du skulle slå till på det här, hur blir det då med torpet? Kanske kan bli lite mycket med två renoveringsobjekt. Å andra sidan, vad heter han som samlar på gamla hus (Lars Sjöberg?). Kan han så kan du! :-)

2012-04-27 @ 00:03:03
Postat av: Frida

ojojojojoj! Avslöjar du vilket tåg man kan se det från? Det här blir spännande!

2012-04-27 @ 07:31:15
Postat av: Lotten

Johan: Ja det är därför det är helt vansinnigt ( ja livsfarligt!) att jag är ute och tittar på hus ; ). Jag behöver inte ett renoveringsprojekt till, nej. Jag kanske borde ringa Lars Sjöberg någon dag och kolla hur han får det att gå ihop sig? : )



Frida: Jag tror du kan gissa tåget! ; )

2012-04-27 @ 09:02:18
Postat av: Linda

Gud så charmigt! Det skadar ju inte att höra med ägaren...



Lycka till!

2012-04-27 @ 10:15:02
URL: http://bellevuegard.wordpress.com
Postat av: Lotten

Sådär ja! Nu har Susanna tagit reda på vem som äger huset och jag har fått deras namn och telefonnummer. Frågan är nu bara hur de ska charmas... ; )

2012-04-27 @ 10:44:01
Postat av: Stina Johansson

Jo, men det kanske är helt rätt för dig och det verkar vara en sån pärla!-tänk vilken skillnad ändå med tidigt och sent 1800-tal. Detta "lilla" torp andas ljus och luft- trots sitt risiga skick. Mitt tidigt 1800-talstorp liksom ditt har en murrigare mystik krävs så satans mycket jobb innan det blir riktigt mysigt. Man känner nästan i väggarna hur enkelt och bitvis svårt livet var i de små rummen -varav oftast bara ett var vinterbonat. Sen efter industrialiseringen är det som om hela samhället blir ljusare och luftigare. Jag är ju som arkitekt brutalist och lite mer tilltalad av de profillösa fodrena i fattig enkelstuga från före 1860. Men ljus Madickensommarkänsla kommer jag aldrig i närheten av på mitt torp.

2012-04-27 @ 11:42:05
Postat av: Lotten

Mmmm... jag vet vad du menar Stina. Det är två helt olika saker! Det här torpet skulle man kunna tapetsera med blommiga, ljusa jugendtapeter och livet skulle vara lätt.... : )

2012-04-27 @ 12:14:16
Postat av: Therése Sköldén

Väldigt, väldigt fint :)



Lycka till!

2012-04-29 @ 10:00:42
Postat av: Marcus

Hur går det!!??!!

2012-04-29 @ 18:06:21
Postat av: Lotten

He he... På onsdag har jag planerat att åka dit igen och se om jag kan få pratat med ägaren : ). Håll tummarna för mig Marcus! ; )

2012-04-29 @ 18:31:38
Postat av: Johan S

Väntar med spänning på nästa rapport!



Vill bara påpeka att mitt förra inlägg, det om att vara sansad, är mycket olikt mig. Jag brukar vara den som får folk att köpa grejer när de är tveksamma. Alltså: Köpfest!

2012-04-29 @ 22:18:14
Postat av: Lotten

Jag trodde att alla skulle tycka att jag var knäpp som ens tänkte tanken så jag är hemskt förvånad att så många är FÖR : )

2012-04-29 @ 22:50:32
Postat av: Marcus

Lycka till. Det är klart man är för ett hus till. Det enda jag kanske kan oroa mig för att du inte kommer ha så mycket tid och energi över till din blogg nu när ditt fastighetsimperium växer :)

2012-04-30 @ 09:18:16
Postat av: Lotten

Ha ha... Det ska du inte oroa dig för Marcus! Jag kommer antagligen blogga dubbelt så mycket ; ).( Så länge jag har råd med dator, el och internet dvs)

2012-04-30 @ 10:24:24
Postat av: Viola_T

Kan man få för många gamla trevliga hus? Kanske inte. Lycka till, Lotten!

2012-04-30 @ 17:29:38
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Tack Viola! Och tack alla andra, ni är för härliga : )

2012-04-30 @ 18:48:59
Postat av: Hibiscus

Rysk hus-roulette låter som ett mycket roligt men FARLIGT spel. Tror inte jag vågar testa, vet inte hur tiden skulle räcka till med ett hus till...

2012-05-01 @ 09:31:59
URL: http://omtorpetiskogen.blogspot.se/
Postat av: Frida

Lycka till idag då stumpan!

2012-05-02 @ 07:13:04
Postat av: Marcus

Ja, lycka till! Fast det blir nog som du vill den 2 maj har tur med sig.

2012-05-02 @ 11:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0