Ett svenskt Pompeji

Idag vill jag slå ett slag för Jonsered
som är så fint att hälften kan vara nog!

Jag betraktar det lite som "mitt" ställe
som att jag var den som upptäckte Jonsered
Det är för att när jag först hittade dit så tyckte jag att jag hittat ett hemligt och perfekt ställe
som bara jag tycktes känna till eftersom jag inte hört någon annan nämna det

Sen upptäckte jag att det gjorts filmer om Jonsered
och att det av Riksantikvarieämbetet anses vara en Kulturmiljö av riksintresse
Det var bara jag som missat detta

Jonsered är en gammal bruksort utanför Göteborg
och här finns gamla fabriksbyggnader och arbetarbostäder, bland annat Sveriges första radhus
Nästan allt i rött tegel, uppfört på 1800-talet efter Engelsk förebild

Det mest fantastiska är att helheten finns bevarad
det är som om tiden har frusit
det är som ett litet svenskt Pompeji




















De verkar ta tillvara på den gamla miljön också
och det är roligt att se!
(För i Göteborg har man inte kommit på det där med att gammal bebyggelse kan ha ett värde
där river man gärna istället...)

Vid Jonsereds Herrgård till exempel har man börjat återskapandet av en 1800-tals trädgård
Och där finns café i grindstugan och en liten butik som säljer gamla rossorter och torpetperenner
Bara det!

Kommentarer
Postat av: Sara

Jaså du? Jag har varit i Jonsered flera gånger men faktiskt inte vid herrgården. Måste åka dit och titta alltså.

2011-09-06 @ 06:19:07
URL: http://www.kllstorpet.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Trodde Jonsered var en motorsåg ;-)

2011-09-06 @ 12:59:03
URL: http://bodanorregard.blogspot.com
Postat av: Lotten

Ha ha... Nu vet du bättre Cecilia!

Eller rättare sagt, nu vet du varifrån motorsågarna kommer : )



Och Sara, jag tycker absolut att du ska ta en utflykt till Jonsereds herrgård. Det är en fin liten promenad dit ifrån centrum. Kolla upp så att Rosengaraget är åppet först!

2011-09-06 @ 19:02:17
Postat av: Sara

Snopet, de har bara öppet kommande helg också... verkar som att de öppnar i april igen.

Innan vi köpte Torpet gick vi jättemycket i skogarna däruppe (och på tusen andra ställen också. Väldigt fint.

2011-09-06 @ 19:52:29
URL: http://www.kllstorpet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0