Om två unga äppelflickor


Jag åkte till torpet idag, 
i baksätet satt Olle
och i passagerarsätet halvlåg två äppelflickor.
Som jag har tänkt på det här, i timmar, fram och tillbaka.
Finns det plats för äppleträd på torpet, var ska dom stå isåfall
och vilka sorter ska jag välja???

Från början tänkte jag mig två äppleträd i backen ovanför huset
men vart jag än grävde stötte jag på berg
det fanns inte tillräckligt med jord någonstans!
Innan jag till slut kom på att det kunde vara fint med fruktträd
även lite närmare huset

Och sorterna då...
jag behöver två som pollinerar varandra
och som har mogna äpplen när jag kan tänkas vara på torpet
och så ska de ju vara gammaldags sorter
och riktigt goda förstås!

Efter mycket frågande och forskande och studerande av pollineringsscheman
bestämde jag mig för att köpa antingen
James Grieve och Cox orange eller
Sävstaholm och Åkerö

Men idag körde jag förbi Mölnlycke Gardencenter
och de hade halva priset på sina fruktträd
Och vips hade jag köpt ett Alice och en Astrakan!
Ja så kan det gå, men jag är nöjd med mitt val

Jag fick bara köpt gnagskydd till stammen
så innan jag åkte penslade jag trädens grenar med blodmjöl blandat i vatten
för att skrämma bort rådjuren
Någon som vet om det faktiskt funkar?



Det var kanske årets gråaste dag
och jag plockade undan, bommade igen
och sa hejdå till torp och äppelträd
Nu dröjer det nog länge tills nästa gång vi ses!


Kommentarer
Postat av: Bellevuegård

Så härligt med äppelträd! Ingen aning om dina tips fungerar på rådjuren, ska bli spännande att veta. Vi har hur mycket rådjur som helst... Vilken vacker bild du tagit!



Linda

2011-11-23 @ 23:58:51
URL: http://bellevue-gard.blogspot.com
Postat av: Bellevuegård

Så härligt med äppelträd! Ingen aning om dina tips fungerar på rådjuren, ska bli spännande att veta. Vi har hur mycket rådjur som helst... Vilken vacker bild du tagit!



Linda

2011-11-23 @ 23:59:28
URL: http://bellevue-gard.blogspot.com
Postat av: Sara

Hej! Sägs fungera, men du måste pensla på efter varje regn... /S

2011-11-24 @ 06:28:15
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Marcus

Hej!

Berätta gärna mer om vad du kan om pollinering. Det lät intressant.



Sorkarna de mördar trädet med sina gnag vid roten. Bra att du har gnagskydd.



Jag har råkat ut för en hel del skador från sork, men inte på äppleträden. Inte ens de nya små späda träd som nu är två år. Då har vi ändå sork, hare, älg, dovjort och rådjur i massor. Värre är det med vinbär, krusbär och smultronen.

2011-11-24 @ 19:38:33
Postat av: Anonym

Vad exakt är det du vill veta om pollinering Marcus? : )

Synd på dina bärbuskar, jag kanske borde ha blodpreparerat min vinbärsbuske också... Fast nästan ännu värre med äppleträd eftersom beskärningen blir helt åt skogen om rådjuren börjar lägga sig i.

2011-11-24 @ 20:29:58
Postat av: Anonym

Jo lotten jag unrar om jag kan bättra på mina äpplen om jag planterar en annan sort på tomten som pollinerar mitt stora träd. Jag har en hel del vilda äpplen i skogarna runt om. sabbar dessa Mitt träd?

2011-11-25 @ 22:55:25
Postat av: Anonym

Nej nej, det gör dom säkert inte- tvärt om! Ju fler äppleträd i närheten desto bättre.

2011-11-25 @ 23:02:26
Postat av: Stina

Äppelflickorna -så fint-täcker på Kristina i Utvandrarna. Var det inte en Astrakan hon hade, som KarlOskar plockade till henne innan hon dog? Hoppas, hoppas de klarar sig från gnagning.

2011-11-28 @ 21:59:53
Postat av: Lotten

Jo, Kristina hade en Astrakan. Det är en gammal svensk sort. Känns fint : )

2011-11-28 @ 22:30:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0