Panel på torpet- del 1

Den senaste veckan har jag funderat mycket över panel till torpet
Efter att vi målat en av torpets fasader i Falu ljusrött har jag funderat fram och tillbaka
och insåg till sist att jag vill ha torpet omålat
Det röda känns inte helt rätt, det blir liksom för mycket på mitt lilla hus
Jag vill inte att det ska stå som ett utropstecken och skrika "Här är jag!"
utan snarare smälta in fint i den omgivande naturen

Såå... jag började läsa på lite om paneler

I boken "Utvändig renovering" av Göran Gudmundsson hittade jag det jag sökte:
"Efter 1800-talets mitt försvinner kilsågningen av panelbrädorna och bredderna standardiseras till vanligtvis åtta tum, samtidigt som listhyvlingen försvinner på kanterna av locklisterna. Locklisterna blir samtidigt smalare, en och en halv tum till två tum blir en vanlig bredd."

Jag tror att mitt torp är från 1850 men jag är inte helt säker
Nyligen tittade jag på lantmäteriets gamla kartor och på kartan ifrån 1871 finns inga spår av Floringsås...
Det mesta i huset ger en känsla av sent 1800-tal snarare än tidigt
Så. Kilsågade panelbrädor eller åtta tums? Vilket passar bäst på mitt torp?

Så här såg panelen ut som satt på torpet:



Ingen kilsågning där inte! Men troligtvis var det inte heller den ursprungliga panelen

Hursomhelst går varken kilsågade bräder eller åtta tums bräder att köpa i en vanlig brädgård
Jag har därför börjat kika på lite olika småsågar runt om i omgivningarna som kan tänkas såga upp panelbräder åt mig
Men innan jag pratade med dom ville jag kolla upp verkligheten lite mer
men kan ju inte lite blint på Gudmundssons ord!
Så jag bestämde mig för att göra några studiebesök
och spana in paneler på gamla hus runt torpet
På vägen till torpet igår körde jag därför förbi (glad att ha en anledning) mitt nya favorittuckel
I brist på måttstock mätte jag panelbrädorna med grässtrån



den här panelen tillhörde helt klart den gamla sorten
kilsågad och med varierande bredder på bräderna
Dessutom hade locklisterna fina hålkälsprofileringar
Det här är en riktigt fin panel men jag vet ju inte hur gammalt det här huset är heller

Fortsättning följer....

Kommentarer
Postat av: Therese

hej, skoj att du åkte förbi min familj rukel, ;o)

2011-07-30 @ 15:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0