Och hjärtat värker...

På ruckelletning i mina torptraketer hittade vi det här
Vid första anblicken såg det hopplöst förlorat ut
men när jag kom in blev jag kär
det hade själ helt enkelt
en sorgsen men mycket vacker själ
och det kändes väldigt gammalt och fruset i sin tid
det vackraste kom inte med på bild: planlösningen
Den trånga farstun, det stora köket, den lilla mysiga kammaren och trappan som gick brant uppför innanför en gammal dörr.
Det hade också bevarade dörrar och lister och ett vitmålat vackert gammalt brädtak
Huset är väldigt nedgånget men å andra sidan har ingen hunnit komma dit och förstöra det med renoveringar
I dessa trakter finns massor av gamla torp
mer eller mindre sönderrenoverade men ändå
Men det finns väldigt få hus av den här sorten
för här har nog storbonden bott, det här var en gång en fin gård













Jag kämpar med mig själv nu för att inte springa och köpa det...


Kommentarer
Postat av: Eija

Olidligt vackert! Kan inte du bli en yngre Lars Sjöberg och rädda dessa skatter?

2011-07-08 @ 12:32:28
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Viola_T

Jag är förvånad över att det finns så många gamla vackra "ruckel" som står och förfaller i en så tätbebyggd landsända...

2011-07-08 @ 14:30:49
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Sandra

Detta torp känner jag mycket väl igen! Här sov jag och en kompis över en gång i den yngre tonåren... och att det spökar där, det tror jag fortfarande... en gång i tiden bodde det ett syskonpar här, namnen kommer jag inte ihåg just nu men jag har det nerskrivet någonstans... Jag vet dock att de hade hästen i stallet utanför, det finns bara en stengrund kvar och kan lätt misstas för att vara en gammal jordkällare.

2011-07-28 @ 21:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0