angående stilbrott och museumkänsla

Jag fick en fråga av Stina är på bloggen:

"Är nyfiken på hur du tänker angående stilbrott och museumkänsla- jag har hela tiden tänkt att jag ville vara konsekvent i inredning- Hidemarkstyle, men får mer och mer impulser att köpa knallrosa plastbyttor och annat opassande- Jag vill inte bo på Skansen med vadmalskjol........Hur bryter man allmogestilen på ett bra sätt? Hur tydliggör man det vackra gamla med en spännande kontrast?"

Ja du Stina...
Det där med spännande kontraster i inredningen är nog ett modernt sätt att tänka och jag vill inte ha det så. Jag tänker att jag vill inreda med genuina material, kvalitet och hantverk och jag tror att det blir harmoniskt men inte tråkigt. Det känns inte som ett krav eller ett måste utan bara spännande att skapa en inredning som skiljer sig på riktigt ifrån hur jag har inrett tidigare. Jag vill använda mig av levande material och ytor istället för effekter och pynt. Jag tror inte att det behöver se ut som ett museum hemma bara för det, det finns ju möjlighet att vara kreativ och personlig ändå. Jag tror att det är lätt att gå i fällan att vilja ha snabba lösningar och stora kontraster bara för att man är van att tänka i de banorna. Rosa plast har jag hemma i min lägenhet i stan, torpet vill jag ska få vara annorlunda. En mer lugn och naturnära plats. Då blir nog skillnaden mellan landet och hemma större också och man får ut mer av vistelsen där.
Fast om man ska bo i sitt gamla hus permanent blir det ju en annan femma.

Jag borde väl tillägga att jag har mycket tankar och åsikter men faktiskt inte har börjat inreda mitt torp än. I mitt huvud är det nästan färdigt men i verkligheten är huset bara ett tomt skal. Så jag vet ju inte säkert ännu hur det kommer kännas att leva i en 1800-tals miljö, jag bara TROR att jag kommer tycka om det.

Jag illustrerar med några bilder ifrån senaste numret av Gård & torp, så här kan man inreda gammalt utan att det känns mossigt:







Det var roligt att få en sådan specifik fråga av en läsare och jag vill gärna ha fler såna.
Så våga fråga kära ni!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilken underbar blogg!

2011-07-04 @ 14:59:35
Postat av: Marcus

hej Lotten!

Jag tror ditt torp kommer att bli underbart när det är färdigt. Det kommer att vara enkelt för dig att få till den rätta känslan då du inte skall leva i det hel tiden. Vårt torp är ju ganska kärleksfullt renoverat för att bevara en ursprunglig känsla och det känns bra att det "fasta" är gammaldags, som handblåsta fönster och breda fasadplank

2011-07-04 @ 16:41:16
Postat av: Marcus

hej Lotten!

Jag tror ditt torp kommer att bli underbart när det är färdigt. Det kommer att vara enkelt för dig att få till den rätta känslan då du inte skall leva i det hel tiden. Vårt torp är ju ganska kärleksfullt renoverat för att bevara en ursprunglig känsla och det känns bra att det "fasta" är gammaldags, som handblåsta fönster och breda fasadplank. Sedan har ju vi mickro, teflonstekpanna, och plastskålar

2011-07-04 @ 16:42:03
Postat av: Marcus

hej Lotten!

Jag tror ditt torp kommer att bli underbart när det är färdigt. Det kommer att vara enkelt för dig att få till den rätta känslan då du inte skall leva i det hel tiden. Vårt torp är ju ganska kärleksfullt renoverat för att bevara en ursprunglig känsla och det känns bra att det "fasta" är gammaldags, som handblåsta fönster och breda fasadplank. Sedan har ju vi mickro, teflonstekpanna, och plastskålar mest för att göra livet praktiskt. Jag vet inte hur man skulle klara sig utan diskborste eller vattenkokare när man skall ha semester och bara kunna slappna av om man vill. Sedan kommer ju allt detta med barn in i bilden någon gång och då följer en massa leksaker och annat med. Någonting vi saknar i girot är en skön soffa som vi alla kan mysa i under regniga kvällar. Om man skall köpa det man vill ha så sabbat man stilen totalt. Den soffan vi har nu är enbart för att sitta i.



Är det möjligt att kombinera en vacker 1800-talskänsla med mys framför brasan och annat vardagsliv? När renoveringen väl är över.

2011-07-04 @ 16:57:14
Postat av: Marcus

Sorry för alla posterna. Sitter och kämpar med en iPad. Helt mongo ibland... Deleta.

2011-07-04 @ 16:59:19
Postat av: Lotten

Ja du Marcus.... Du frågar mig om min åsikt alltså? : )



Du/ ni kanske skulle kunna kompromissa lite? Allt beror ju på hur gärna ni vill det ena eller det andra men man MÅSTE inte ha vattenkokare, micro och teflonpanna. Jag har ingen av de sakerna ens i min lägnehet i stan... Och ja, jag är väl en lite omodern människa men mitt liv fungerar faktiskt ganska bra ändå : ).



Vad det gäller barn förstår jag dig verkligen, man kan ju inte tvinga barnet att leka med träklossar och kottar bara för att man är på landet. Fast... det behöver kanske inte vara precis lika mycket grejer som hemma heller?



Soffor är ett dilemma... Den nöten har jag inte riktigt knäckt ännu. Fast om man satsar på en sen 1800-tals inredning så finns det ju faktiskt stoppade, mycket vackra, tillräckligt bekväma och inte allt för dyra att få tag på. Värre är det för den som vill ha allmogeinredning. Men en kuddhörna kanske? Eller en dagbädd full med stora fina kuddar? Så kan man även använda den som säng om man vill. Det var väl en bra idé? ; )

2011-07-04 @ 17:11:58
Postat av: Viola_T

ja, Lotten det är bra idéer om soffor och annat. 1800-talets schaggsoffor är billiga. En högsäng eller skåpsäng är också bra mjuk att slå sig ner i.



Själv har jag bestämt att försöka behålla det som fanns i huset då jag tog över. Kompletterar jag blir det nutida prylar med bra form och funktion. Köper jag in gammalt märker jag det så man vet att det inte fanns i huset då jag tog över. Kanske lite väl antikvariskt men, men...

2011-07-04 @ 17:50:57
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: marcus

Tack för att du tog dig tid att svara. Jag antar att vi har förtret lite för bekvämt för att leva spartanskt. Kanske kan man bygga in teven och mikron i några antika skåp om man vill ha det fint hemma.



Kan du inte lägga upp några bilder på sådana där soffor om du har några bilder!? Jag behöver nog en del inspiration på den biten. Alltid kul att läsa din blogg. Den ger mig lust att vårda.

2011-07-04 @ 20:50:14
Postat av: Lotten

Det är nog en rokokosoffa jag tänkte mig, typ som den här:

http://www.blocket.se/blekinge/Rokokosoffa_34275380.htm

Googla på dagbädd så hittar du en massa bilder på sådana.

Kul om jag kan hjälpa till! : )

2011-07-05 @ 19:33:04
Postat av: Lotten

Den här var riktigt fin, den hade jag kunnat tänka mig själv!

http://www.tradera.com/Gammal-antik-soffa-i-fint-skick-auktion_341174_135628029

2011-07-05 @ 19:39:26
Postat av: marcus

Försökte lägga ett bud, men hade glömt lösenordet. Fin var den! Sådana möbler får det bli :) Tack!

2011-07-06 @ 13:58:58
Postat av: // M

Hej!



Ditt torp kommer att bli så fint, så fint! Alldeles oavsett hur du kommer att göra med inredningen. Själva tänker vi såhär: Allt som är fast, dvs. byggmetoder och material som vi lämnar efter oss när vi flyttar ut jobbar vi så autentiskt som möjligt. tätningar, fönsterglas osv. Däremot kommer vi att både inredningsmässigt göra det till vårt, vilket för oss innebär att vi kommer att blanda moderna prylar i vår smak med äldre som passar till. Mormors pottskåp och gungstol har sina givna platser, men lösa inredningen i köket som vi ska bygga kommer att vara anpassad till våra behov.



Sedan tänker jag ofta att varför skulle vår tidsepok vara så "ful" att vi inte kan lämna de avtrycken i vår historia? Jag tyckte det var fantastiskt att hitta alla alger av tapeter, jag tyckte inte mindre om de från 1920-talet än de som var original. Jag tänker att min skyldighet är att se till att genom bra metoder se till att huset är kvar så långe som möjligt, sedan måste den få leva med i tiden också, vilket för oss innebär att anpassa det för våra behov.



Sedan har ju vi varken el eller avlopp, vilket besparar oss en hel del modernisering som man annars lätt kan bli sugen på... :)



Hälsningar

Micaela

2011-07-12 @ 00:59:25
URL: http://vagstorpet.blogspot.com
Postat av: Hans

Hej

Soffor är besvärligt i gamla miljöer, men det finns sådana som både är bekväma och ser bra ut.

Mycket verka bero på att de flesta "gamla soffor" är raka i ryggen. Och rak rygg brukar ej vara bekvämt även om du hjälper upp det med

ett gäng kuddar. Kan bara se att en kökssoffa kan ha sådan rygg. Gysinge har en stilmässigt snygg gammal dags soffa som faktiskt är skön att sitta i. http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=Soffa%2C-tidigt-1900%252dtal



Men det finns många stoppade möbler från 20-talet och framåt som faktiskt fungerar bra i en gammal miljö.

Och allt måste ju inte vara exakt från årtalet.

Bara det på något sätt passar in, vi kommer nog att köpa det mesta begagnat via auktioner loppisar och liknande. Försöka skapa rätt stämning snarare än att spegla ett visst år.

Underbar husblogg du har!!

MvH

Hans


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0