Man vänjer sig lätt

Mina damer och herrar...
det ser ut som om jag har anmält mig till en kurs i vår!

Ni har väl kollat in årets kursutbud på Nääs? Det känns som att det finns mer än någonsin att välja på.

Men den här fick det bli till sist:

Konsten att lägga tak

Iskällaren vid sjön hade rasat men har under de senaste åren byggts upp igen. Nu har turen kommit till taket. På de bef. åsarna lägger vi ett enkupigt tegeltak på öppen läkt. I kursen ingår alla moment som läktning, läggning av gamla tegelpannor, vindskivor och vattbrädor. Praktisk med teoretiska inslag.


Takläggning är något som jag oundvikligen kommer att bli tvungen att lära mig snart. På torpet ligger ett bedrövligt plåttak ovanpå de gamla takspånen. Osannolikt nog verkar det inte läcka in än men jag är helt övertygad om att det bara är en tidsfråga... Det är ju också så att i dagsläget är det inte så farligt om det skulle regna in lite men om jag lägger in exempelvis nya golv så får jag ju inte riskera att de blir förstörda. Alltså.... nytt tak måste på om inte allt för lång tid. Det är ju en utseende fråga med, tänk vad ett gammalt enkupigt lertegeltak skulle göra för helhetsintrycket! Man vänjer sig liksom men egentligen är ju mitt ljusgröna plåttak alldeles bedrövligt!

Jag kan ju egentligen redan lägga ett tegeltak. I teorin. Bärläkt hit och takpapp dit! Men att lära sig att göra det med egna händer är en helt annan sak. Det skulle vara en stor trygghet att ha sett det göras och provat på momenten lite innan jag ger mig på det själv.

Och jag tror det är tegel det får bli. Att lägga nytt spåntak är ett för stort projekt för mig.



Kommentarer
Postat av: Viola_T

Låter som en väldigt bra kurs.

kommer du att behålla spåntaket under tegelläggningen framöver på ditt eget tak?

2011-02-25 @ 16:35:59
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Lotten

Ja det ska jag försöka göra! Om det inte skulle vara alldeles genomruttet...

2011-02-25 @ 17:04:20
Postat av: Johanna

Åh, precis en sån kurs hade jag o ev Linus behövt gå! Vi måste, om inte i sommar så nästa sommar, lägga om taket på vårt hus.. just nu ligger där tvåkupigt "cementtegel" som sett bättre dagar med spåntak under där en del kanske behöver bytas ut.. får titta närmre på det där och se om man har tid och råd, annars kanske vi kan få lite bra tips av dig längre fram :)

2011-02-25 @ 21:06:19
Postat av: Sara

Jag har också funderat på den. Och Mura grund.

2011-02-26 @ 16:30:29
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Jaaaa! Gå kurs med mig Sara! Det skulle ju vara jätteroligt : ) Jag har funderat på Mura med kalkbruk också...

2011-02-27 @ 09:44:10
Postat av: Therése

Underbart!



Själv skall jag gå smideskursen nästa helg:) Jag har dessutom varit med och byggt röstet till iskällaren som du skall lägga tak på :). Jag kanske kommer förbi och tittar till er:)



Ha det riktigt kul!



2011-03-04 @ 12:29:16
URL: http://flyttahus.blogspot.com
Postat av: Kotteman

Att byta bara några spån i från ett gammalt spån tak är svårt eftersom spånet har torkat och går lätt sönder och eftersom man lägger spån i 3-4 lagers tjocklek sitter de nog mycke spik i de. En bra bok om renovering, tak och gamla hus är Från stock till stuga av Sven-Gunnar Håkansson. Man förstår principerna efterman har läst en boken, ska man lära sig ska man gö de ifrån gamla gubbar. Gjorde de själv när ja va med och gjorde nytt spån tak på vår fäbod i sommras:) För det taket som var ca 30-40kvm gick det ihopräknat 4-5dar av arbete.

2011-03-28 @ 21:45:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0