Vackert är det

I går kväll hade jag svårt att sova
så inspirerad var jag

Nya Gård & Torp hade kommit och jag var alldeles till mig över reportaget om Peter som byggt sitt torp av återvunnet byggmaterial. Vilken kille och vilket hus!

Han hade gjort något nytt, byggt upp ett gammalt hus nästan från grunden med hopplockade delar från alla möjliga håll och kanter. Det roliga med det här är att han inte har gjort en restaurering utan något helt nytt. Fast ändå gammalt. Kan man ens kalla det byggnadsvård? Jag bryr mig inte, jag älskar idén. Det är på nåt sätt väldigt befriande att han inte till varje pris har försökt återskapa något som en gång har varit. Istället har han skapat ganska fritt med gamla material och format sitt torp som han vill ha det.

Och vackert blev det! Framförallt invändigt. Det liknar inte riktigt något annat hus jag sett.





Jag kan inte visa fler bilder men de flesta av er har väl redan läst artikeln.
Ni andra får helt enkelt tro mig när jag säger att det var fint.
Han har hållt nere färgskalan och rummen harmonierar vackert med varandra med mest natur och jordfärger. Rysligt snyggt och väldigt ombonat! Jag blir så lycklig över människor som vågar använda tapeter och som vågar låta trä vara träfärgat. Och han låter kakelugnen ha sina sprickor och snickerierna sin flagnande färg. Enastående! Den lätta vägen hade varit att måla allt vitt och därmed döda all känsla...

Och att tapeten Nästgårds från Gysinge var så fin i brunt! Jag har dreglat över den i rött tidigare men den bruna trodde jag skulle vara tråkig. Inte då. Jag blir till och med så inspirerad att jag börjar att tapetsera mitt torp med den i huvudet. Kanske, kanske.... att jag har varit lite sträng mot mig själv när jag har tänkt kring hur torpet ska inredas och utformas? Jag har varit väldigt inkörd på allmoge, på det handgjorda, på det tidiga 1800-talet. Men det sena 1800-talet har jag velat radera, har jag ansett vara för modernt. Kanske att jag kan släppa in det lite? Kanske att jag kan tillåta mig att blanda? Trots allt så är det ju det sena 1800-talets inredning som jag har hittat mest spår av. Kakelugnen, möbler, tapeter mm. I mycket verkar det ha varit torpets storhetstid, tiden före vet jag ju nästan inget om...

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller med - jag blev också lycklig av det reportaget. Skönt med färg, trä, tapeter - inte vitt och upptätat. Jag gillade ffa hallen med luffarhyllan och de infällda spotlightsen på den. Utvändigt blev jag lite bekymrad över att fasaden (som lär vara ny?) var mögelangripen nedertill på bostadshuset. En hängränna hade nog inte varit fel. Ett strålande reportage!

2011-02-15 @ 11:41:10
URL: http://kllstorpet.blogspot.com
Postat av: Lotten

Du Sara, vi kanske borde åka på en liten inspirationsresa till Falkenberg? : )

2011-02-15 @ 11:57:02
Postat av: Anna

Det absolut mest upplyftande med detta repotage tycker jag dock var att det faktiskt låg lite skräp framför kakelugnen(!!!) Haha. Annars är ju allt så himla rosenrött och perfekt i "hemma hos-repotage".

2011-02-15 @ 12:36:13
URL: http://kulturgryningen.blogspot.com
Postat av: Sara

Du Lotten, han hjälper visst till vid andra byggen nuförtiden...;-)

2011-02-15 @ 13:07:22
URL: http://kllstorpet.blogspot.com
Postat av: Lotten

Jag vet Sara, det är ju därför vi måste åka dit och bekanta oss med honom ; )



Och Anna, du har rätt, det var nog mycket just det där att det inte var så perfekt som jag också gillade.

2011-02-15 @ 16:08:35
Postat av: marcus

hej lotten!!

Jag förstår om du hade svårt att sova, det ser ju skitmysigt ut. Tycker att du skall svälja filosofin som den är. Bygg ut stugan med en vacker återvunnen glasveranda och några fina uthus! Det måste finnas mängder med material där ute, om man bara letar, och det som du är så bra på; prata med lokalbefolkningen.

2011-02-15 @ 17:12:40
Postat av: Lotten

Marcus, du är så bra på att peppa mig! : )



Det där torpet jag skrev om för ett tag sen som var till salu för nedmontering visade sig finnas i Skene, i närheten av torpet alltså. Där finns ju mängder med material att hämta... Synd att jag är så klen bara. Jag skulle behöva ett gäng starka människor som kunde hjälpa mig med grovgörat, då hade det varit en baggis!



2011-02-15 @ 21:34:08
Postat av: Eija

Jag bloggar om samma artikel idag...är också inspirerad, höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag såg reportaget. Så olidligt vackert. Älskar filosofin man tager vad man haver, blanda fritt, låt skavankerna synas!

Byggnadsvård som den är i dagsläget tycker jag allt som oftast är för sträng för min smak, det ska vara så "rätt" tidsmässigt så där tror jag man sätter krokben för hela rörelsen. Nej free your mind säger jag bara, då blir det resultat som i Peters vackra hem...rätt drag av GoT att ta fram alternativ.

Eija

2011-02-15 @ 22:49:00
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Lotten

Roligt att du också blev så förtjust Eija! Ibland kanske man ska lysna mer på den egna magkänslan än vad alla experter säger och detta kändes verkligen bra i magen : )

2011-02-16 @ 09:57:32
Postat av: Andrea

Håller helt med! Jättefint reportage, och kul med en ung kille som håller på. Synd bara att han inte bor närmre Stockholm, då hade jag lagt in en stöt.. ;) hihi...



En resa till Falkenberg låter topp! Jag är på! ;) Hehe

2011-02-21 @ 14:15:29
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Lotten

Ha ha... Andrea + Peter= sant! ; )



Nej men tänk om vi kommer en hel busslast med tjejer på besök till hans hus, hur skulle det se ut? : )

2011-02-21 @ 17:05:42
Postat av: Mia Agneryd

Vad kul dina poster verkar! kommer definitivt läsa igen! :p Ha en trevlig dag :)

2011-02-23 @ 10:33:44
URL: http://jade.se
Postat av: Farmacevt/byggnadsvårdare

Ha, ha... Vad roligt att det är så många som tycker om Peters torp "Bräddes". Kan flika in att Peter är en mycket skön kille vars personlighet är kanon. Båda fötterna på jorden.



Rolig blogg! Jag återkommer...

2011-05-27 @ 12:28:37
Postat av: Lotten

Ha ha... Jag hade på känn att han var trevlig! Om du känner honom får du hälsa från mig : )

2011-05-27 @ 15:45:56
Postat av: Farmacevt/byggnadsvårdare

Japp, det ska jag göra...

2011-05-27 @ 16:00:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0