Dike i december

Jag drabbades plötsligt av en sån stark längtan efter att kunna bo i torpet
Efter att kunna ha ett tryggt och ombonat hem där
För det har jag ju inte, det är fortfarande bara en byggarbetsplats

För att skynda på utvecklingen lite bestämde jag mig för att åka dit en sväng och jobba
Men huset är ju igenbommat för vintern och jag hade inte tänkt åka dit mer förrän till våren
För det är ju december och midvinter, då kan man väl inte vara och jobba på sitt sommartorp utan el och värme. Eller?



Men när jag såg att vädret skulle bli fint idag så bestämde jag mig för att ge det en chans
och åka dit och gräva
För det är ju ingen tjäle i marken och det var ju heller inga problem att vara utomhus och jobba,
det var som vilken höstdag som helst!
Allra mest fantastiskt är att där till och med blommade några tappra blommor fortfarande
En liten, liten gullviva och en liten, liten vintergröna stod och flaggade blågult i allt det gråbruna



Min arbetsuppgift för dagen var väldigt tydlig och klart definierad
jag skulle gräva klart diket för dräneringen som Frida och jag påbörjade i höstas
Det hade samlats vatten i diket som vi grävde då och idag skulle jag helt enkelt fortsätta att gräva längs husets kortsida, så djupt och med så pass mycket lutning att vattnet som stod i diket kunde rinna ut
För det är ju målet- att vattnet ska kunna rinna runt huset och inte bli stående ovanför eller ta vägen rätt igenom

Det var lite som när man var barn och grävde diken om våren
Målet var att få vattnet att rinna fritt från en punkt till en annan
Och ja, det gick rätt bra
Så här mycket vatten var det innan jag började    Och när jag var klar såg det ut så här
  

Här rinner vattnet i mitt nygrävda dike!



Nöjd med mitt dagsverke åkte jag iväg på nya upptåg
Jag fick ett infall och ringde min nyfunna vän Mats som bor i en av de tjusiga förläggargårdarna i Kinnatrakten
och frågade om jag fick komma och titta på hans hus
och jo, det gick så bra så

Så jag avrundade min dagsutflykt med thé och kakor i salongen
i ett enastående fint hus och i sällskap med väldigt trevliga och genuint husintresserade människor
Det är så underbart att kunna sitta och prata med andra som har samma passion
och snöa in på frågor om skiftesverk, drevning och annat som de flesta andra människor jag möter
varken vill eller kan prata med mig om

Och jag är så glad! För när jag är springer runt på torpet och grejar och när jag pratar gamla hus med andra engagerade människor då är jag i mitt rätta element
Då är livet som det ska vara!


Kommentarer
Postat av: Frida

Underbart! Duktiga du!



Njut av det härliga aprilvädret och lite sunt kroppsarbete. Hoppas ryggen höll! Var vägen fram till huset klar?

2011-12-28 @ 13:37:49
Postat av: Anonym

Tack Frida! Du är rätt duktig själv : ) Det verkar som om ryggen höll (peppar, peppar...) den har ju haft ett par månaders vila nu. Däremot har jag en riktigt go träningsvärk i armarna idag : )

2011-12-28 @ 16:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0