Om gamla ytterdörrar

Jag sitter hemma och äter kantarellpasta och tänker på dörrar. Och läser om dörrar. Och tittar på bilder av dörrar.

Nästa steg på torpet är att sätta in en ytterdörr. Det mår nog huset bra av nu inför höst och vinter tänker jag. I nuläget är ingången till torpet bara ett stort hål i väggen.

Jag har ju en dörr som jag tänkt sätta in och nu är det då dags men....
Hur gör man?

Dörren är ju gammal som gatan, jättetung, för stor och saknar karm.

Vid första tanken känns det som att det nog inte är så svårt men så börjar jag tänka på alla små detaljer som ska stämma för att dörren ska passa in i huset. För helst ska det ju se ut som om den alltid har suttit där!

Efter att ha läst på litegrann om gamla dörrar har jag kommit fram till några punkter att ta fasta på
En gammal dörr:
-öppnas inåt
-ligger djupt in i fasaden
-har gångjärnen på insidan
-har en kraftig karm

Och så har jag upptäckt att det finns stora fördelar med att fotografera mycket hus. För utan att ha tänkt på det har jag fångat en massa gamla dörrar på bild som jag nu kan studera. Här är några av alla de dörrar jag fotograferat de senaste två åren:











Och här är en bild av den gamla dörren på mitt torp:



Och den nya, som alltså ska sättas in:



Slutligen måste jag visa en bild av en bild jag hittat med en lika dan dörr:



Som en bonus får man se lite olika utformade dörrar och farstukvistar ifrån trakten.

Såå... Nu ska jag bara renovera dörren, hitta några gamla smidda gångjärn samt snickra mig en dörrkarm. Hur svårt kan det vara?

Fortsättning följer... 

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Härlig dörr-research...

You go girl med dörrkarmen - en bagatell ;-)

2011-08-29 @ 16:50:04
URL: http://morfarshus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0