Om en grävare

Jag råkade antyda för min far att han inte är så händig och det fick fart på gubben.
Nu var det upp till bevis!

Med en otrolig kraft satte han igång att gräva ur grunden:



Skottkärra efter skottkärra körde han iväg...

Jag har en idé om hur jag ska lägga de nya golvbjälkarna under mitt nya fina golv. En idé jag har kommit på själv....

Tidigare låg stockarna direkt i jorden, direkt i mullbänken, utan något skydd mot fukt alls. Nu tänkte jag (eller jag tänkte att NÅGON skulle) gräva ut rännor i jorden. I rännorna lägger jag sedan de nya bjälkarna på stenar, en i var ända. Därmed kommer de inte ha någon kontakt med jorden, bara med sten och luft. Samtidigt ligger det mesta av jorden kvar i grunden som isolering och som skydd mot drag. Golvplankorna spikas sen direkt i bjälkarna i vanlig ordning. Vad tror ni om denna lösning? Det enda som förbryllar mig är att om detta nu skulle vara en bättre lösning än den förra- varför har ingen gjort så förut? Kan det finnas något skäl till det? Hm....

Så här ser det ut nu när pappa har kommit halvvägs:



Pappa blev också mina snöbärsbuskars nya fiende. Som han sa själv- ett jobb som ingen annan hade orkat ge sig på. Snöbär är en förbannelse- plantera aldrig sådana! De sprider sig över alla bredder och är hopplösa att bli av med. Vi körde ner dem med röjsåg förra hösten men nu är de nästan lika höga igen. Pappa har dock snart grävt upp alla buskar som stod intill huset. Jätteskönt eftersom de både är ivägen och skadar fasaden.



Vad han än påstår så är nog ändå styrka och envishet min fars bästa egenskaper.

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Gissar att det kan vara rätt bra lösning. Jorden verkar torr. Inte mullbänk, inte torpargrund.

Låg bjälkarna verkligen direkt på marken tidigare? Utan stenupplag... Väldigt ålderdomligt måste det vara. Du dokumenterar väl? Att man gjorde så kan väl bero just på markens isoleringsförmåga som du nämner.

2010-09-28 @ 10:21:05
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Eija

Din far är ju flitig som en myra, hälsa honom det!

Vågar inte ge mej på att ge svar ang. ditt bjälklag. Kanske någon "riktig" byggnadsvårdare/tekniker läser detta och kan ge dej svar...

2010-09-28 @ 12:07:51
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Lotten

Är inte det en mullbänk Viola? Det tänker jag att det är.

2010-09-28 @ 20:40:03
Postat av: Bosse Unnebäck

Genom de där fönstret har man suttit och tittat ut många gånger. Mvh:Bosse

2010-10-12 @ 00:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0