Kulturhistorisk byggnadsinventering nr 34 Marks kommun

Det hände faktiskt ytterligare en fantastisk sak när vi var på Nääs. Jag bläddrade runt lite i Kulturhistorisk byggnadsinventering nr 34 Marks kommun och hittade mitt torp!

Jag blev så lycklig och rörd att jag nästan började gråta. Barnsligt stolt berättade jag för alla närvarande i affären att mitt torp var med i en bok! Och ansågs vara kulturhistoriskt värdefullt dessutom! Det var som om mitt barn (om jag haft något) utmärkt sig och gjort mig riktigt stolt.

Den förstående bibliotekarien gick och tog en kopia på boksidan:



Här kan man läsa att torpet ursprungligen var ett dagsverkstorp, inget soldattorp som jag har fått höra tidigare. Och att det fanns en ladugård som revs på 80-talet och ett brygghus som fortfarande fanns kvar när byggnadsinventeringen gjordes, jag tror det var i slutet på 80-talet.

På bilden tycker jag mig se att det vänstra fönstret är aningen mindre än det högra. Så är det inte idag. Kan de ha bytt fönster? Och varför då?

Det här gör mig nyfiken att forska mer, att leta efter ännu äldre bilder och bekrivingar.

Kommentarer
Postat av: Eija

Vilket fynd, förstår att du är stolt...

Det är ju så kul att forska och finna i gamla hus!

2010-09-03 @ 06:49:19
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Sara

Kanske har varit ruttet under fönstret? Att de tog ut det och ersatte med ett större. En kvasi-snickare-expertis kommentar.

2010-09-07 @ 20:42:22
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0