Min äng

Den öppna marken runt torpet är ingen hage, ingen åker och ingen riktig äng. Den är något mitt emellan. Torparens gamla åkermark, omgärdad av stenmurar, som han arrenderade för 5 kr om året. Hålls nu öppen av en välvillig markägare och kanske under påverkan av jaktlaget.

I somras växte där många olika blommor:



Och lite fläckar av havre. Den börjar mogna nu:



Och på sensommaren kommer solrosorna:



Förra året, när torpet ännu inte var mitt, tyckte jag att de där solrosorna gav en sagokänsla åt huset. För vem hade egentligen planterat dem? Jag tänkte mig en gammal gumma som haft torpet tidigare och som spridit ut frön på den gamla åkern. De står stolta och glada och sprider glädje och solsken omkring sig. Så fina mot den röda stugan:



Nu vet jag att det är jägarna som sår dem, för att locka till sig vilt. Rådjur lika naiva som jag går rakt i fällan.
Men jag är ändå tacksam för ängen, för att den fortfarande får finnas.

Kommentarer
Postat av: Sara

Så fint! Du har en hel del fina gamla blommor. Vi har också en äng som det bara växer en liten nyponbuske på. Jag trodde liksom att A skulle slå den i somras, men det var antingen för varmt eller för blött.. ;-) Trots ny, fin lie. Så det får bli nästa år.

2010-09-14 @ 15:35:24
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Fina tankar om ängen där. Ståtliga solrosor...här växer det mestadels tistlar, nässlor och sly överallt. Marken har inte vårdats eller betats på åratal...kampen lär bli hård men vi kommer att vinna den!

2010-09-14 @ 18:53:53
Postat av: Eija

Hej igen, glömde visst mitt namn i förra kommentaren, virrpanna som jag är. Skulle inte vara anonym...

2010-09-14 @ 18:55:18
URL: http://norrfrid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0