Det charmigaste på länge

Så är man med i Gård & Torp nu då. Världens bästa tidning!
Många av mina läsare verkar ju ha den goda smaken att även läsa Gård & Torp så flera av er har säkert redan sett att det står om mitt torp den här gången. Några av er hann ju se det innan jag gjorde det själv till och med!Förövrigt är det ju bara en massa kändisar i Gård & Torp nuförtiden. I förra numret tror jag det var tre personer som jag kände till och i detta numret är det både jag och Andrea på En till torpblogg.

Det var ganska länge sedan jag skickade in min fråga, nästan ett år sen tror jag. Men det gör ingenting, för jag frågade om något som jag visste inte skulle behöva ett svar så omgående. Något som mer gällde mina drömmar om framtiden.

Jag undrade över om jag skulle kunna bygga till en glasveranda på torpet eller om det skulle förstöra husets uttryck alltför mycket. Och hur en sådan veranda skulle se ut så att den passar med huset isåfall?

Svaret jag fick börjar så här:

"Ditt hus må vara både skruttigt och eftersatt, men det är det charmigaste hus jag sett på länge. Det här stället är verkligen värt att jobba med- det kan bli ett fantastiskt ställe om ett par år."


Jag vet ju att de skriver snälla saker om allas hus. Så klart. Men det värmde ändå lite i hjärtat att höra så fina ord om mitt torp. Som om någon annan såg det på samma sätt som jag. Äntligen. Som en bekräftelse på att det inte är ren galenskap att försöka rädda det.

Jacob Hidemark tycker väl egentligen inte att en glasveranda passar på ett sådant enkelt litet hus men mitt fall är ett undantag. Så han gör en fin beskrivning av hur en eventuell glasveranda skulle kunna se ut med skisser och planlösning och allt.

Här är hans idé:



Planlösningen på hans ritning stämmer ju inte riktigt. Men den stämmer ju tillräckligt bra för att man ska få en bild av hur det skulle bli.


Ja, mina vänner, det är ett bra förslag han kommer med tycker jag. Jag hade nästan släppt tanken på att bygga till en glasveranda. Jag har nog blivit mer och mer noga med att vara trogen husets ursprungliga utseende. Fast... går det att motstå en sådan här veranda? Ett soligt rum med svindlande utsikt över sjön....

Vad tycker ni? Kan man ha glasveranda på ett soldattorp från 1850???

Slutligen skriver han, och det är också så fint:

" Mycket härligt arbete återstår och det tar säkert ett tag innan du sitter på verandan och tittar ned mot sjön, men drömmen om detta gör säkert arbetet lättare."

Kommentarer
Postat av: Kristina

Jag såg också artikeln i Gård och Torp. Jag tycker du ska gå på som du gjort. Det går att bygga syrenbersåer och annat. Behåll huset som det är. Det är ju det som är det ABSOLUT UNIKA. Så många verkar justa och ska renovera fint.. och sen bygger dom om och bygger till. Borde man inte då ha ett större hus från början? låt huset vara som det är. många hälsningar

2010-12-01 @ 03:57:02
Postat av: Norrfrids Eija

Första tanken är att behålla huset som det är för att behålla proportionerna och ursprunget...men jag har också börjat tycka mer och mer att detta med att stenhårt bevara ursprunget blir stelt och tråkigt och framförallt fantasilöst. Har på senare tid blivit så inspirerad av vissa bloggar med egen prägel, en egen knorr på det hela kan man gott få lägga till. Tänk att sitta och dricka eftermiddagskaffe i en fin glasveranda. Så jag säger shoot om du trivs med tanken!

Eija

2010-12-01 @ 07:03:58
URL: http://norrfrid.blogspot.com
Postat av: Sara

Fast Kristina, unikt är väl inte kopplat just till ursprungligt? Det handlar väl om om man tror att en veranda kommer tillföra det där lilla extra, och om man faktiskt kan utnyttja läget på bästa sätt. Jag kommer inte ihåg Lotten, hur tomten ser ut på baksidan av huset (som vetter mot sjön), annat än att jag har förstått ett den sluttar. Det kanske inte ens finns möjlighet att utnyttja den för t.ex. en berså?

2010-12-01 @ 07:18:33
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: Lotten

Det är så roligt när ni kommer med era åsikter!



Sara, du har rätt i att marken sluttar kraftigt ner mot sjön. Jag har också en ganska liten tomt så det finns inget utrymme att ställa dit en separat byggnad, typ lusthus eller så. Problemet är ju också att eftersom huset inte har någon utgång mot sjösidan så känns det som det är nu väldigt avigt att gå runt hela huset och sätta sig där.



Men som sagt, man går ju hårt fram med huset om man skulle bygga till en glasveranda.

2010-12-01 @ 10:24:29
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Frida

Knotten! Knotten! Knotten, Lotten...

Tänk att en veranda skulle vara BÅDE praktiskt och romantisk. Fantastisk kombination. Fast det kanske inte är nödvändigt att bygga den på en gång. Spara det projektet så att du har något att göra även efter att du flyttat in?

2010-12-01 @ 17:48:44
Postat av: Lotten

Bra poäng Frida! En knottfri zon på torpet skulle vara guld värd.

2010-12-01 @ 17:56:05
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Kristina

Jag tycker just att det unika är det ursprungliga. Att man med varsam hand lyfter upp det förfallna.Inte bygger på och förändrar. Det tycker jag byggvård borde handla om. Det kanske kliar i fingrarna att förändra när man kommit in i allt. Men var det inte det orörda huset med dess minnen som vaknade ur en lång sömn. promenaden till sjön. Källan. Magin försvinner om man slår ut och skapar om tycker jag. Men vad är det för dörr på framsidan därnere? Det ser ut som nåt lappat på framsidan mot sjön?

2010-12-02 @ 06:15:47
Postat av: Lotten

Det är bra att du fins och representerar den mer konsekventa sidan Kristina! Och jag förstår verkligen vad du menar och håller med dig. Det är väl bara det att skälen för är så väldigt starka också...

Men det finns en lösning till som jag har funderat lite på nu i höst. Det finns ju en liten bod också på tomten som varken är gammal eller fin. Det har jag funderat på att riva/ bygga om till något större och charmigare. Kanske jag kan ha en glasad veranda på den? Den skulle inte få lika fin utsikt och kvällssol men däremot kunna fungera som växthus också. Jag ska fila på den idén så kommer det kanske ett inlägg om det såsmåningom. Vi får se var alltihop slutar, det är ingen brådska hursomhelst, besluten får växa fram tills jag vet hur jag ska göra.

2010-12-02 @ 10:04:30
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: MrsUniversum

Härligt att drömma! Och låta beslut mogna fram. Att göra vid det som redan finns är prio ett förstår jag. Om du gör en tillbyggd glasveranda så varmbonar du den väl inte?

Verandan syns inte då man som besökare närmar sig huset, den är ju "gömd" på baksidan. Hur ser gårdsplanen ut och hur står uthuset i förhållande till stugan?

Plan B kanske inte heller är dum. Lev och fundera vidare. Båda idéerna är ju genomförbara, kanske landar det i en tredje variant... Lycka till säger jag som tycker du resonerar väldigt förnuftigt.

2010-12-02 @ 11:23:39
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: kristina

nämen precis. Det är trots allt du själv som bestämmer. Det är ditt torp. Här är länken till programmet om lars sjöberg på K special i kväll. http://svtplay.se/v/2252810/k_special/en_kompass_mot_skonhet

2010-12-03 @ 23:21:18
Postat av: Jacob Hidemark

Hej Lotten. Vad kul att du tyckte om mitt svar i Gård & torp. Bilderna på ditt hus berörde mig faktiskt mer än vanligt. Det ser så fint ut och så fullt av möjligheter. Mvh Jacob

2010-12-04 @ 16:13:02
Postat av: Lotten

Nämen ha ha... nu har till och med Jacob Hidemark himself kommenterat sitt svar. Det kan jag känna mig nöjd med : ) Tack så mycket för erat engagemang allihop!

2010-12-04 @ 20:20:54
Postat av: Angelica

Ja!! Jag såg dig!! Jättekul!

2010-12-05 @ 16:45:22
URL: http://lillakrakslottet.blogspot.com
Postat av: Martina

Såg precis din fråga! Gård & Torp är ju som en bibel för mig, så nu är det som att jag mötte Lassie!...

Lycka till med alla dina fina projekt, oavsett var/hur du nu bygger din veranda vet jag att det blir bra....

2010-12-05 @ 21:57:14
URL: http://framkammarstugan.blogspot.com
Postat av: Andrea

Nämen! Är jag med i Gård och Torp?? Min prenumeration tog nyligen slut och jag har inte hunnit förnya den! Måste gå och köpa lösnumret direkt efter jobbet, vad spännande!



Jag ska fira jul ute på Torpet! Har börjat plocka fram gammalt julpynt som skulle passa där, snart kommer det bilder på det på bloggen. Imorn kanske...



Ang verandan så tycker jag att praktiskt går före byggnadsvårdsmässigt rätt. Ditt torp har ju genom tiderna förändrats, byggts till, tapetserats om och så vidare. Det ska ju inte vara ett museum över ett visst årtal utan ett ställe där du ska trivas på och leva. :) Go veranda, tycker jag!

2010-12-07 @ 07:48:41
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: Pelle

Visst kan du bygga en glasveranda om du vill. Vi har själva ett soldattorp från 1700-talet som nu har en glasveranda. Torpet har byggts om och till och flyttas innan vi köpte det. Nu andas det mest sent 1800-tal eller sekelskifte. Torpet hade en öppen veranda när vi köpte det för 10 år sedan. Jag var tvungen att ta ner den för renovering då taket var ruttet. Passade då på att göra nya fönster och tillsammans med en gammal dubbeldörr. Letade och satte in gammalt munblåst glas. Verandan är nu torpets verkliga samlingsplats med en underbar känsla av att vara inne ute. I ditt fall skulle jag leta efter en veranda på nätet (t.ex Blocket, Gård&Torp etc). Sök på "glasveranda". Du kan ju anpassa storleken på verandan till de fönster och dörrar du hittar.

2010-12-12 @ 02:40:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0