ett lerkliningsproblem

Jag har ett tapetproblem. Eller lerkliningsproblem kanske jag borde säga. Alltså, mitt problem är frånvaron av lerklining på väggarna. Det kanske låter som ett icke-problem men jag är väldigt bekymrad över detta. Varför? Varför inte? Jag VILL att det ska vara lerklining på väggarna under tapeterna men det är det inte. Inte det minsta spår av sådan heller! Det är hur många tapetlager som helst men det är just bara det-tapeter. Min tanke med stugan har varit att lerklina, limfärgsmåga och schablondekorera den. Jag tycker det är så otroligt vackert. Det skapar ett speciellt skimmer och ger liv åt ytorna. MEN om det aldrig har varit lerklinat känns det ju fel att "återställa" rummet till något som det aldrig har varit. Men varför??? Enligt alla böcker i ämnet så blev tapeter mer allmäna i husen mot slutet av 1800-talet, och till denna fattiga lilla stuga borde det ju ha kommit rätt sent. Mitt hus är byggt 1850 så nu undrar jag- hur såg det då ut när det var nybyggt??? Om det nu inte var lerklinat alltså... Och bara timmerväggar hade man endast i uthus vad jag förstår, så primitiva var man inte.

De understa tapetlagren ser ut så här:



Kan den understa (den röd-gröna) tapeten verkligen vara från 1850? Om inte, hur såg det ut före den?
Och viktigast av allt, vad ska jag göra? Jag tycker inte att nytillverkade tapeter är i närheten av att vara så fina som handmålade schabloner.

Kommentarer
Postat av: marcus

hejsan lotten!

jag har läst dina inlägg nästan varje dag och det är lika kul varje gång!



tapet eller inte tapet. det är ju inte enkelt. man kan försöka att renovera torpet till hur man tror att det såg ut när det byggdes, eller så kan man titta på likande torp och renovera så att man tycker att det är vackert, eller mer funktionellt.



men det är ett annat litet problem. du skall ju inte bo där året om. torpet kommer att stå ouppvärmt. vad jag har förstått så är det få tapeter som klarar kyla och fukt. har du forskat på hur andra ytor klarar minusgrader? Kanske kan detta motivera att du lerkilar?

som vanligt vet jag ingenting men det är ju alltid kul att spekulera :)

2010-05-11 @ 10:33:11
Postat av: Lotten

Hej Marcus!



Det där med kylan och fukten har jag ju inte alls tänkt på, du har ju en poäng där... Fast, de flesta sommarhus är ju tapetserade förstås och det verkar ju funka. Men alla argument FÖR lerklining mottages tacksamt : )

2010-05-11 @ 12:05:00
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: marcus

De flesta sommarhus har lite värme på hela vintern för att undvika skador. Vi fick lära oss detta när vi nästan köpte huset i hjärtum.

Kollade lite bilder och information om lerklining (allt för att slippa läsa inför tentan i morgon). Det ser riktigt spännande ut och resultatet är ju mycket finare än tapet...

2010-05-11 @ 15:36:41
Postat av: Lotten

Har man vatten i huset, eller iaf om man har vattenelement, så måste man ha på lite värme jämt. Men inte annars, det kan jag inte tänka mig! Det blir ju helt hejdlöst dyrt och miljöovänligt, framförallt om huset inte är isolerat.



Ja, visst är lerklining coolt? : )

2010-05-11 @ 22:02:23
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Therése

Ute på byggnadsvård Nääs har de prover på äldre tapeter som nytillverkas om det kan vara till någon hjälp. Det går också att fråga om råd kring ditt hus väggbeklädnad av personalen där:)



Lycka till!

2010-05-11 @ 22:25:26
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Jo, jag ska nog ta mig dit och prata med dem snart. Det är ju synd att inte ta tillvara på att dom finns.



Men så är det ju så att vissa saker finns det inga svar på utan jag måste själv ta ställning. Det är då det blir svårt...

2010-05-11 @ 22:29:22
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: maria

Hej! Inser att denna kommentar kommer lite sent men... Hur ser timret ut? Har det blivit lerklinat borde timret vara "ruggat" på något sätt. Antingen att dethar blivit pluggat med små pluggar, eller att man har gjort hack i det med en yxa, eller dylikt. Det blir lite som ett armeringsjärn. :)



Där jag bor verkar det vara ovanligt med lerklining. Man klinade såten, alltså det v-formade mellanrummet mellan timmerstockarna. Kanske man har gjort på det sättet? Det är faktiskt väldigt vackert och personligen gillar jag nog det bättre än en helt lerklinad vägg.

2010-08-04 @ 20:38:41
URL: http://byggabo.wordpress.com
Postat av: Lotten

Hej Maria! Tack för din kommentar.

Det är inte alls för sent för jag har inte kommit dit i renoveringen ännu : ) Det finns inga spår av pluggar eller jack så det har tydligen aldrig varit lerklinat. Det finns heller inte så mycket såt för timmerstockarna är väldigt släta men det hade ändå varit roligt att se en bild av hur det ser ut när bara såten är lerklinad.

2010-08-09 @ 11:54:33
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0