Trädgårds inspiration

Det ligger ett sånt fint gammalt Gotlandshus ute på Hemnet nu igen....
Men jag ska inte tjata mer om hur fina de här gamla kalstenshusen är utan jag ville visa husets fina trädgård den här gången. Lite inspiration är väl aldrig fel?

Man tror nästan inte att detta är i Sverige, Provence snarare, eller Florens.
Se så fint de har använt en liten kalkstensmur i trädgården. Den idén gillar jag... ska nog bygga en stenmur längs en del av tomtgränsen som krassen kan få klättra mot och som kan ge ömtåliga små växter lite skydd. Och rosor vid en stenmurar... oj, oj, oj...



Här är det lavendel tror jag. Och en vit soffa under ett träd där man kan sitta och njuta och dricka saft.



Kolla här! Som en park. Och vilka rosbuskar!



Här har de snott min idé med att spara ett gammalt dött träd och låtit andra växter klättra i det. Fast de har en murgröna istället. Också fint.



De här rosa blommorna var ju så fina, såna vill jag också ha! Är det rudbeckia? Eller någon form av rosa prästkrage? Någon som vet?



Jag gillar att det är så frodigt och växer så tätt. Ingen liten fånig rabatt utan ett stort överfullt land med blommor. Och massa ringblommor.



Här ser man slutligen hur dom har gjort en grusgång längs huset, antagligen för att skydda mot fukt. Här växer inte en enda blomma!


Kommentarer
Postat av: Färgtrappan/M-L

Åh, ja, vilken härlig trädgård :)

Hoppas man kan få det så där frodigt och härligt någon gång i sin trädgård...

Har härjat runt i vår trädgård idag och dragit upp en massa hallonbuskar som bara är överallt...vill ju gärna ha lite annat också. Vill ha rosor, klematis, pioner, kryddträdgård...med mera med mera. Hmmm, får väl se hur mycket det blir i år. Det finns visst ett hus också som vill bli klart... ;)

2010-05-02 @ 22:11:03
URL: http://www.fargtrappan.blogspot.com
Postat av: LottenLotten

Ja, jag märker också hur jag lägger mer och mer energi på trädgården och mindre på huset. Det har kommit i andra hand plötsligt. Kanske skulle skaffat en kolonilott istället? : ) Jag visste faktiskt inte att det skulle vara så här roligt att ha en egen trädgård.



Men... det är väl på våren man ska göra allt det där, plantera och så. Det hör till!

2010-05-02 @ 23:23:45
URL: http://litettorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0