1700-tals hus i Hajom

I lilla Hajom fanns en spännande sak till. Jag såg det från affären och kunde inte låta bli att gå upp och titta. Ett gammalt fint hus!!



Till huset hörde en farbror som blev så glad när vi berömde hans hus att han gav oss en visning. Huset stod tomt och hade inte varit bebott sen-45 sa han. Byggt nån gång på 1700-talet och invändigt som en hembygdsgård. Nu står det bara där och förfaller... Vad ska du göra med huset? Frågade jag. Inget. Blev svaret. Jag är för gammal.








Min kamera krånglade men några bilder fick jag inifrån:









Proppfullt med fina antika gamla föremål var det!

Fint att få se ett sånt här gammmalt hus i verkligeheten för en gång skull. Det är inte en myt som byggnadsvårdarna har kommit på, det såg faktiskt ut så här!



Kommentarer
Postat av: Viola

Hur härligt som helst verkar det. Och möblerat. En sån imperialsäng skulle jag gärna vilja ha i min ägo. Huset finare än finast.

2010-05-31 @ 23:36:52
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Johanna

Åh, vilket vackert hus. Varför vill han inte sälja?

2010-06-01 @ 21:04:00
Postat av: Lotten

Ja det var väldigt speciellt!

Han ville nog inte släppa marken tror jag. Men han kanske hyr ut det? : ) Man kanske kan få bo gratis mot att man fixar taket eller så? Hade varit en smart deal för alla tycker jag.

2010-06-01 @ 21:13:08
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Therése

Underbart:) Synd bara att ingen tar hand om det:(

2010-06-02 @ 00:10:47
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Gustaf

Hej, fin blogg. Ta gärna bort inlägget om den gamla stugan, eller i varjefall censurera att där bor en gammal man och att där är fullt av gamla fina saker.

Har hör om tillräckligt mycket stölder och mord på landsbygden. Den "landsdelen" verkar inte vara prioriterad hos rättsväsendet.



Vara men inte synas, lär vara mottot för en svensk finansfamilj av samma anledning.



Lycka till med ditt fina projekt.



2010-06-08 @ 08:58:47
Postat av: Lotten

Oj då, så tänker jag inte alls. Jag tror ju på att människor är snälla jag, framförallt såna människor som läser min blogg. Jag ser det faktiskt som en god gärning att huset får lite uppmärksamhet och på så sett har en chans att hitta en ny ägare.

2010-06-08 @ 10:00:03
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Hej, det där huset känner jag igen! Efter att ha flyttat till en Olofsgården i Hajom (vår ladugård finns med på en av bilderna) fick vi köpa "Gammel stugan" och nu har vi påbörjat renovering och restaurering för att bevara och rädda så mycket som går :)

Svar: Vad roligt! Ja, jag har sett när jag har kört förbi att någon har tagit sig an det. Som sagt, det är ett av de finaste husen i Mark enligt mig : )
Lotten

2013-07-28 @ 00:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0