En omodern trädgårdsbok

Jag gör affärer med min granne, en farbror på sisådär 75 år.
Han vill flytta till en mindre lägenhet och har en hel massa saker som jag får ta över.
Igår köpte jag en soffa och en fåtöj av Carl Malmsten för 500kr.
Och så har han två antika sängar som också ska bli mina för 500kr.
Och alla hans verktyg, en vägg och en verktygslåda fulla. 500kr.
Både han och jag är nöjda med det här samarbetet. Jag ska bygga upp ett liv och flytta till större och han har samlat ett helt liv på saker som han inte längre behöver.

Det som inte kostar 500kr får jag. Han har en massa krukor och böcker och plock.
Bland annat fick jag denna underbara lilla bok:



En trädgårdsbok från 1952 i perfekt skick.

Den är full av härliga bilder:









Att den är lite omodern gör liksom inte så mycket.
Det är ju en omodern trädgård jag vill ha!

Kommentarer
Postat av: Ekenäs Sophie

Det är ju precis rätt det där. Klart man ska ha en gammal trädgårdsbok om man vill ha en gammaldags trädgård. Så tänker jag också. Fast det finns en ny bok som är väldigt bra... Längtans blommor heter den. Karin Berglund heter författaren och det är en liten ganska oansenlig bok. Jag köpte min för 75 kr på Bokus tror jag. Den är väldigt trevlig med mycket bilder och berättelser om de gamla växterna. Jag har artbestämt massor i vår förra trädgård med den.

2010-04-01 @ 18:14:22
URL: http://www.ekenasgard.wordpress.com
Postat av: MrsUniversum

Nitzelius bok är suverän, har själv köpt den antikvariskt. Då, när man inte hade möjlighet till glassiga blombilder, skrev man väldigt utförligt istället. En modernare bilderbok kan vara ett bra komplement.

Du har otroligt tur som har en sån grannfarbror!

2010-04-02 @ 16:36:54
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Åsa

Vilken tur du har som kan köpa så mycket för så lite!

2010-04-04 @ 16:18:07
URL: http://torpargumman.blogg.se/?tmp=03211011
Postat av: Sofia

Åh vilken underbar granne! Precis så ska det vara, ge och ta. Hoppas min mamma kunde förstå det oxå. ;)

Jag har kommit en bit in på dina inlägg här men har en låååång väg att läsa igenom innan jag kan lika mycket som du! ;)

2014-01-11 @ 03:07:32
URL: http://sapphireandsunbeam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0