Att anlägga en trädgård

Jaha hörni, så här ser den ut, listan över allt jag vill plantera i min trädgård:



Bockade växter har jag redan planterat, överstrukna har jag valt att strunta i.
Ett helt A4 fyllt med växter, det kommer bli trångt på mina 462 kvadratmeter tomt!
Jag ska inte klaga, många får ju nöja sig med en kolonilott. Men någon gång i framtiden kanske jag kan få köpa loss hela den lilla ängen som torpet ligger på.
Jag hade ju så gärna velat ha en fruktträdgård, en körsbärsdal....



Det är inte svårt att föreställa sig torpet omgivet av en skog av blommande fruktträd.
Ända ner till den lilla sjön...
Fram till dess kan jag smyga ut små frön och plantor på ängen. Lite här och lite där...
Låta trädgården bre ut sig lite diskret utanför dess gränser.
Kanske med lite enklare blommor, frösådda och sådana man kan hitta naturligt på ängar:
blåklint, prästkragar, vallmo, blåklockor, gullvivor, lupiner, violer, smörbollar och kabbelekor nere vid vattnet.
Och vänta! Vildrosor och smultron med!

Mina tankar om trädgården är att jag vill hålla mig till gammaldags torpväxter. Då begränsar jag mig litegrann och kommer få tåliga växter som passar i en gammal miljö.

Och så vill jag inte planera för mycket i förväg, inte styra för mycket över växterna. Jag tänker mig att jag planterar många sorter på många ställen och så får jag se vilka som trivs. De som kommar tillbaka kan jag skaffa fler av. Mycket av några få sorter är oftast fint.





Kommentarer
Postat av: Ekenäs Sophie

Jag har också en så där lång lista på gammaldags växter som jag gärna vill ha i trädgården. Håller på och utökar med några varje år. Ifjol upptäckte jag hur mycket plantor man kan hitta och köpa på Tradera. För bara några kronor får man en eller flera plantor som annars kan vara svåra att få tag i. Bara ett tips som du kanske redan tänkt på!! :-) //Sophie

2010-03-20 @ 16:22:26
URL: http://www.ekenasgard.wordpress.com
Postat av: Lotten

Det var ett väldigt bra tips, det har jag inte tänkt på. Tack! Det måste kollas upp.

2010-03-20 @ 17:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0