Huset är naket

Nu är panelen borttagen nästan överallt och huset är naket. Några brädor är kvar för bakom just dessa bor en liten fågelfamilj. Max hann ta ner ganska mycket innan jag kunde slita mig från trädgårdsarbetet och börja hjälpa till men nu har jag gjort lite riktigt arbete på huset! Jag har klättrat på en stege med kofot och bänt av panelbrädor och det var roligt, jag älskade det. Nu är husbyggnad kul för det går fort och man ser snabbt resultat. Och jag känner mig fantastisk med kofoten, den som uppfann detta verktyg borde ha fått Nobelpris.

Nu kan vi se hela timmerstommen och det känns fint. På norr- och västersidan ser det bra ut, där byter vi bara syllen. På södersidan är det två timmervarv som behöver bytas och lite runt fönstrena. På en del av österfasaden är timmerstommen lite sämre men vi börjar med att byta två timmervarv där.

Huset är inget skolboksexempel i timring direkt utan är ett hopplock av timmer med olika höjd, kvalitet och även längd. Det är en del skumma skarvar och ifyllnader här och var. Man tog väl vad man hade... Det som har räddat huset, tror jag, är att man har återanvänt gamla ekstockar till några varv långt ner i huset. Dessa stockar är ganska oberörda av tidens gång och är hur fina som helst fortfarande. De rötskador som finns är där det inte varit ek!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Vad fint det börjar bli i ditt lilla torp!

Förresten, är en av hundarna en flat?

2010-06-08 @ 14:50:09
URL: http://torpargumman.blogg.se/
Postat av: marcus

Mer bilder!!!

2010-06-08 @ 16:46:03
Postat av: Lotten

Den ena hunden är en blandras med lite flat i sig ja.



Jag kom på att jag inte tagit så mycket bilder på timmerstommen, det får komma senare!



Annars kan man ju komma dit och hälsa på : )

2010-06-08 @ 18:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0