Blomkunskap

Jag har varit en fattig torpare några veckor och fått utnyttja biblioteket istället för att köpa böcker. Den här lånade jag nyligen:



En väldigt söt liten bok som jag tyckte om pga de vackra och inspirerande bilderna. Fina, gamla och halvförvildade blomsorter och slitna gamla hus är en oslagbar kombination! Det går jag igång på. Den vackraste bilden som jag vill visa här också, är denna:



Ja, den talar väl för sig själv....

Jag fick lära mig lite om gamla torpväxter också. I boken kände jag igen några blommor som växer på mitt torp. Den dubbla  påskliljan som jag skrev om för några veckor sen fanns med. Den kallas för Fyldblommig påsklilja och var verkligen en gammal sort.



Den här blomman kallas tydligen vintergröna och den finns i massor på torpet, bara det att jag inte visste att det var en trädgårdsväxt. Den brer ut sig som en matta och täcker en stor del av trädgården på sydsidan av huset. Nu har jag fått ett namn på den.




Kommentarer
Postat av: Andrea Malmsten

Va lustigt! Jag har också såna påskliljor på mitt torp, trodde att de var nån kostig mutation. Är fantastiskt vackra! Och vintergröna har jag också!



jag ska ut till torpet lördag till söndag, så snart kommer massa nya bilder och inlägg!



Trevlig helg!

2010-06-04 @ 15:30:03
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/
Postat av: färgtrappan/m-l

Jaaaa, vintergröna var det de där små blå hette ja. Tack, det hade jag glömt bort :)



Ha en härlig solig helg i din torpträdgård

2010-06-04 @ 21:43:28
URL: http://fargtrappan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0