Pardörr?

Här ser ni min dörr som den ser ut nu när panelen har tagits bort:



Vad är det egentligen för märkligt hål till höger om dörren undrar jag?
Det ser ju faktiskt ut som om dörröppningen har varit bredare en gång i tiden. Har det kanske varit en annan, bredare dörr tidigare?
Det här förbryllar mig lite, dels för att jag var så säker på att dörren jag har var orginal och en av de äldsta detaljerna på huset. Det är en gammal bräddör med kilsågade brädor och ett lås som ser riktigt gammalt ut.
(Tyvärr har jag ingen bild på den nu, jag får visa senare)Dels är det märkligt för innerväggen till höger om dörren som sitter mellan farstun och köket skulle ha varit i vägen för en bredare dörr. Då skulle den väggen ha flyttats på senare tid... Skulle det isåfall ha varit en annan planlösning i torpet från början???

Och min sista, och viktigaste, fråga- Vad var det för dörr från början isåfall? Om den var så mycket bredare kanske det var en pardörr? Är det möjligt att det har varit en pardörr på detta gamla fattiga torp undrar jag. Och om det är det, ska jag sätta in en pardörr igen? Det är ju så fint!

Jag ska forska i detta och studera andra gamla torp i närheten och se om något har en pardörr.
Isåfall sskulle man ju också kunna ha ett överljusfönster som jag är så förtjust i! Jag tänker mig en dörr som den högra av de här två:



Det finns ju faktiskt små torp som har pardörrar, som dessa två:






Men vad ska jag isåfall göra med farstubron som stod framför dörren innan?

Tusen frågor från mig idag...


Kommentarer
Postat av: marcus

Det grå huset är så fint. Ett sådant tak vill jag ha! Kan man ha gräs, eller taklök på ett plåttak?

2010-07-07 @ 13:01:16
Postat av: Sophie

Skulle det inte kunna vara så att den dörr du har är original i torpet men att stommen är äldre och tidigare stått någon annastans. Då kanske de hade pardörr och väggen i hallen var placerad annorlunda. Det måste ju inte varit på torpet där det står nu som det varit en pardörr. //Sophie

2010-07-07 @ 20:47:05
URL: http://www.sodergarden.wordpress.com
Postat av: färgtrappan/m-l

Hej! Visst är det spännande när man tagit bort panel och får se hur huset verkligen ser ut. Hos oss såg man hur man byggt ut i omgångar, höjt väggliv med mera.

Spännande resa du har framför dig...

/Maja på Färgtrappan

2010-07-07 @ 21:11:11
URL: http://fargtrappan.blogspot.com
Postat av: Marit

Vi gjorde samma upptäckt när vi skulle ta bort "nya" dörren för att byta till de gamla pardörrarna som fanns kvar i uthuset. Det var en sån glipa till höger fast lite lägre så det verkar som om det varit en annan dörr tidigare. Vi gissar på att när de skulle byta till pardörrarna som var högre skulle det kollidera med trappen inne så de var tvungna att flytta allt en aning till vänster. Sen flyttade de med verandan också då den sitter också en aning förskjutet :)

2010-07-08 @ 20:13:10
URL: http://gersgaarden.blogspot.com
Postat av: charlotta

Vi har exakt samma slags skarvning på vår sädesbod som vi håller på att måla nu.



Dörren du hade kan säkert vara husets äldsta grej men den behöver ju inte vara byggd till huset. Kanske var det någon som hade en dörr liggande och torpets ägare tyckte att den skulle sitta fint, och sedan hamnade den där.

Jag vet inte hur dörren som satt/sitter där nu ser ut? Och det är väl ett barn som står i dörröppningen? Det jag funderar på är ungefärliga mått på dörren.

1700-tals dörrar är ju oftast kortare och bredare än senare dörrar. Och kanske var det en kort och tjock dörr som satt där innan dom placerade den lite modernare dörren som var något smalare.. därav skarvningen i timret.



Men jag tror att du absolut kan hitta en pardörr av lite enklare variant som passar in. Eller en av äldre slag som såklart lätt hamnade i lite enklare hem när den inte var lika modern längre :)



Meen, vad vet jag!

2010-07-10 @ 11:01:34
URL: http://WhereTheForestEnds.blogspot.com
Postat av: marianne

utbyggnaden.. ta bort den tycker jag. Och gör iordning den dörren du har.

2010-07-13 @ 10:12:38
Postat av: Anonym

Jag undrar om det inte var vanligare med pardörrar i de äldre husen. Mitt torp har en pardörr, tyvärr har jag inte fått uppgift om hur gammalt det är, men antagligen från 1800-talet någon gång.



Ha det så gott ute på torpet i sommar!

Therése

2010-07-15 @ 18:38:52
Postat av: Micaela

Hej -



Hittade till din fina blogg ikväll, besök gärna min så ser du varför jag tycket det är hyperintressant och fint alltihop! ;-)

2010-08-02 @ 23:20:03
URL: http://vagstorpet.blogspot.com
Postat av: Lotten

Hejsan Micaela!

Jag har faktiskt läst din blogg tidigare- och kommenterat med! Fast sen stod det still så länge i vintras att jag slutade att följa den. Våra torp är verkligen lite lika! Var ligger erat?

Såg att ni har en pardör.... : )

2010-08-03 @ 09:40:15
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Bygghantverkaren

Troligtvis enligt min bedömning som hantverkare så har den ursprungliga dörren suttit mer till höger i den öppning som du upptäckte, skiljeväggen är således senare, detta leder till att de ville sätta in en ny skiljevägg och fick därför flytta dörren till vänster, då fick de också brutalt såga sönder knutkedjan som man ser till vänster vilket de aldrig skulle ha gjort, antagligen har alltså ditt torp inte haft pardörrar, angående ålder så kan din dörr tillkommit från vart som helst ifrån under årens lopp, dörrar och fönster sparades som bland de värdefullaste mellan olika hus. Pardörrar samt enkeldörrar är båda vanliga bland enkla torp men givetvis blir en enkeldörr billigare att tillverka för en snickare då som nu vilket gör det till en billigare alternativ till torpare, kanske ville de torpare som kom upp sig markera genom att skaffa dubbeldörr gentemot sina grannar etc.
Ta hand om torpet.

2013-10-27 @ 21:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0