Rosrabatt

Mitt projekt för tillfället är att tukta den vildvuxna trädgården en aning. Eftersom husets väggar ska renoveras kan jag inte anlägga några rabatter intill det, och det kanske är det man oftast gör. Istället får jag hitta andra platser till mina blommor. Detta kämpade jag med i söndags:



Det här trädet står på en central plats på tomten, allteles intill förrådet. Det är dött och ihåligt och inte mycket med men jag har valt att behålla det för fåglarnas skull. Man kan se att hackspettarna har haft bon i det, längre upp i toppen. Runtomkring det växer björnbärssnår som jag har ägnat mig åt att gräva upp. Jag fick låna ett par handskar som var så tjocka att taggarna inte gick igenom, annars är det svårt att hantera de här elaka buskarna.



Jag fick bort alla björnbärsbuskar på framsidan av trädet och körde iväg en massa gammalt murket trä som låg där och skräpade. Buskarna som var kvar var syrener, en av dem flyttade jag till en annan plats på tomten men några får stå kvar.

Till höger om trädet har jag nu planterat en klättrade gammaldags honungsros, 8 meter kan den visst bli, och två pioner.
I nya numret av Gård & Torp finns en bild på denna vackra ros:



Tanken är att den ska få klättra i det döda trädet. Visst låter det fint? Det är inte lätt att hitta en lämplig klätterställning annars eftersom den blir så otroligt hög. Och en rosenbåge passar ju inte vid mitt enkla lilla torp tycker jag.

Nu är det bara att vänta på att den ska sätta igång och växa.

Kommentarer
Postat av: Therése

Jag förstår att du hittat gamla rosensorter nu. Det kommer att bli jättefint när de börjar växa:) Idag köpte jag en maxima alba (vit bondros) som också är en gammal sort fast en buskros. Hör av dig om du vill ha ex. på fler sorters gamla rosor. Annars kan jag rekommendera "allt om trädgård" av Marie och Björn Hansson mfl. Trädgårdens bibel:) Där finns många förslag på gamla rosensorter. Lycka till med dina växter (och huset förstås).

2010-05-01 @ 21:45:03
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Lotten

Var köpte du din Maxima Alba någonstans? En sådan har jag också tänkta plantera nämligen. Och en Centifolia-nånting : ) De gamla är verkligen finast, och passar helt klart bäst till våra hus. Jag har en trädgårdsbok som heter Din trädgård, den är inte så dum den heller.



Ha det fint!

2010-05-01 @ 22:10:42
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag köpte min Maxima på Kungälv gardencenter i Rollsbo (Kungälv). Den finns säker även på andra handelsträdgårdar också. Synd bara att den blommar så kort tid, jag vill ha en till, som blommar längre in på hösten också.



Ja visst, de gamla rosorna är sååå vackra...jag hoppas det blir fint, både hos dig och hos mig:)

2010-05-03 @ 22:36:15
URL: http://flyttatorp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0