Om ett hemlighetsfullt skåp

I torpet finns detta lilla skåp, en av många möbler som följde med vid köpet:



Första gången jag såg det tyckte jag att det var fult och jag tänkte att det antagligen var ett hemmabygge från 70-talet. Men så såg jag ett liknande skåp på Tradera och det var från 1850! Nu har jag försökt att syna det för att komma fram till hur gammalt det kan vara men det är svårt. Det stör mig, jag brukat ha lätt för att datera gamla saker och nu kan jag inte ens se skillnad på 70-tal och 1800-tal! För visst är fönstret i luckan gammalt, det är lätt att se, men skåpet som helhet? Gångjärnen är nämligen nya, det sitter spikar lite här och var och baksidan är av masonit.

Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: L.

Det har alltid varit massa gamla biblar i det där skåpet. Gamla familjebiblar på gammelsvenska med allas födelse- och dödsdatum, spännande att läsa om gamla släktingar när jag var liten. Och psalmböcker. Till när prästen kom på hembesök.

2010-10-03 @ 17:25:26
URL: http://reflectionsbyl.blogspot.com
Postat av: Lotten

Wow, spännande! Var är biblarna nu, finns de kvar på torpet? Jag har sett en del gamla biblar på vinden. Eller tog ni hem dem kanske?

2010-10-03 @ 21:54:07
URL: http://litettorp.blogg.se/
Postat av: L.

Nej, någon tog biblarna när det skulle säljas.

Jag har alltid tyckt att skåpet var fult, lite för gult, men det gör inget, det hör ju till Torpet, har alltid varit där och hör hemma där känns det som..

Ja, kommer ihåg att det var några i röran på vinden också. Var bara upp en gång på vinden när jag var mindre, vi var rädda att taket/golvet inte skulle hålla. Likaså med källaren, där har jag aldrig varit, men kommer ihåg att mamma sagt att hon varit där första åren de åkte dit.

Min farmor (nu 89 år) sov i träsängen på vinden när hon var och hälsade på sin släkt på Flodingsås som liten. Hon åkte tåg ensam ner genom halva Sverige med en lapp runt halsen med vart hon skulle, åtta-nio år gammal tror jag hon var första gången.

2010-10-04 @ 11:48:38
URL: http://reflectinsbyl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0