Mullbänk

Idag ska ni få läsa mitt första byggnadsvårdsteoretiska inlägg. Om mullbänkar i allmänhet och mitt torps mullbänk i synnerhet. Så här är det: Golvet i mitt torp ligger direkt på jorden under. Lyfter man upp en planka så är det jord nästan ända upp. Det är bara lite luft och inget isoleringsmaterial. Det här kallas mullbänk, man använder jorden som isolering och tar tillvara på värmen som kommer ifrån marken.

Så här:



Det här är inte en så jättedum lösning som man kan tro men det kräver att vissa krav uppfylls. Det får inte rinna vatten mot huset som kan komma in under golvet och orsaka rötskador. Och golvet får inte vara tätt för då kan inte fukt komma ut. I mitt torp har detta inte funkat utan golvbräderna och stockarna som de ligger på har ruttnat bitvis och kommer behöva bytas ut.

Kommentarer
Postat av: marcus

Låter helskumt med mullbänk. Gissar att någon tidigare ägare satt in en plastmatta?

2009-11-26 @ 00:21:02
Postat av: Jonas Gustafsson

Vicken snygg illustration! Gjort den själv?



Folkesbygg.se kommer snart med en bok/häfte om just en massa sådana finesser på gamla hus (samt vilka problem som ofta finns). Illustrationen liknar mycket den stil som illustrationerna i det häftet kommer ha.

2009-11-26 @ 08:41:57
URL: http://kviinge.se
Postat av: Lotten

Jag börjar gilla mullbänkar jag : ) Liksom mitt nya intresse... Jo, det låg en plastmatta i köket och trägolvet i rummet hade blivit fernissat. Inte bra.



Måste erkänna att jag snott bilden, borde ha skrivit det kanske är lite ny med formaliteterna kring bloggandet. Men visst är den bra!

2009-11-26 @ 18:48:42
Postat av: Sandra

Imponerande kunskaper du får =)



Mullbänkar har jag aldrig ens hört talas om innan, men nu vet jag efter den fina beskrivningen du gjorde. Så nu ska jag stoltsera med detta nya ord i min ordlista.

2009-12-01 @ 22:25:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0