Bara att gratulera

Det blir reklam här idag
för jag föll pladask.
Såklart. Det står ju Lotten på det här huset....
Har ni sett den tidigare? Eremitens koja.

"I sitt mest exklusiva utförande levereras den klädd i gammalt ladvirke ut och invändigt. Med virket följer en historia om en förfallen lada som vi tagit hand om och återskapat i kojan. Den kan också levereras med slamfärgad panel exteriört och slät målad panel invändigt."


"Vill man ha den inredd finns en vedspis med varmvattenberedare samt ett separat inredningspaket består av säng, stol, bord, garderob och hyllor. Snickerierna är tillverkade i vårt eget snickeri. Kojan kan också kompletteras med ett textilpaket bestående av gardiner, lammskinn och sängtextilier."

Jo jo...










Och dom bygger ladhus också...

"Det är en serie hus för permanent- och fritidsboende som är formgivna utifrån en enkel ide, de ska se ut som lador! Igenbommande ska de lika gärna kunna vara en lada."

Det känns nästan som om dom har snott min idé
Idén om en bostad utformad som ett klassiskt uthus som jag skrev om här.
Men jag var visst inte först.
Hursomhelst gör detta mig glad
och det är bara att gratulera den som har gjort återvnning till en affärsidé!
Och som framställer så här rena, vackra och naturliga hus.


Kommentarer
Postat av: MrsUniversum

Ja Mats Theselius eremitkoja är fin och lyxig. Diskussioner har dock pågått, kanske pågår de ännu i Jämtland, om utarmmningen av ladlandskapet då hus och möbler tillverkas av Arvesund. Lador och uthus är fina landskapselement. Jag är mycket delad till företagsidén.

2011-02-28 @ 17:57:22
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: Lotten

Du har såklart rätt. Om kojorna byggs på ladornas bekostnad är det ju inte någon bra idé längre. Det bästa vore ju om ladorna fick stå kvar. Det är väl bara om de ändå ska rivas som det är en god idé att ta tillvara på materialet. Det är ju trots allt så att det rivs en massa hus och uthus runt om i landet hela tiden och materialet hamnar för det mesta bara på tippen. Då är det ju bättre om det får leva vidare i någon annan skepnad istället. Jag vet inte hur det har gått till i det här fallet.

2011-02-28 @ 18:09:14
Postat av: Sara

Instämmer till att den är fin! Det är något visst med obehandlat/omålat trä. Och jag förstår kluvenheten inför laddebatten.

2011-02-28 @ 21:45:30
URL: http://kllstorpet.blogspot.com/
Postat av: MrsUniversum

Jag tror inte Arvesund http://arvesund.com/sv/ endast köper upp lador som annars skulle förmultna. jag tor man köper upp aggressivare än så för sin möbel- och huskollektion. Det är en framgångsrik affärsidé precis som is från Torne älv. Men isen är förnybar på ett annat sätt än lador. (Nu är jag vansinnigt negativ som du hör...) Men vårt jordbrukslandskaps uthus är något jag värnar enormt om.



Jag gillar verkligen grånat trä men skulle nog låta nytt trä gråna helt av sig själv.

2011-03-01 @ 08:55:00
URL: http://mittuniversum.wordpress.com
Postat av: marcus

Man kan hitta fel med det mesta. Skitsnyggt hus var det i alla fall. Trist att ibland läsa PK kommentarer.

2011-03-01 @ 13:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0