Närmare stjärnorna

Något stort har tagit sin början. Jag vågar inte riktigt tro på att det faktiskt kommer hända men kanske, kanske kommer murstocken att bli hel snart. Eller helare åtminstone.

Det som hänt än så länge är iallafall att jag och min vän Susanna byggt en arbetsställning på taket. En med en liten plattform högst upp där man kan stå och jobba med murstocken. Eller i sämsta fall sitta och titta på sjön. Eller stjärnorna.
 
Så nu har jag för första gången någonsin varit uppe på taket! Det var verkligen hög tid. Och jag har kunnat lägga en skifferplatta över skorstenen så att det inte regnar ner i den. Bara 6,5år för sent. För det är tydligen förfärligt obra för lerbruksmurade murstockar som står kalla att det regnar in i dem. Har jag fått veta nu. Ja antagligen för de kalkbruksmurade också. (Så alla ni som liksom jag inte förstått vikten av detta tidigare, spring iväg och gör det nu!) Men. Vad gör några år hit eller dit när den förmodligen stått oeldad sedan 60-talet försöker jag trösta mig med. Nu har den i varje fall ett lock. Men det får inte bli för tätt heller utan fukt måste kunna komma ut. Därför ska plattan ligga uppe på några tegelstenar.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Denna blogg är den finaste i byggvårdsgenren! Så känslig och respektfull för husets karaktär!

2016-05-06 @ 16:05:12
Postat av: Lotten

...och du är den raraste bloggläsaren ; )
Tack!

2016-05-06 @ 17:02:05
Postat av: Joanna

Jag håller verkligen med, hur går det med de vackra tapeterna som köptes förra året ( vill jag minnas) undrar en hängiven bloggare.
ps. jag köpte ett päronträd till mina föräldrar idag och planterade men skulle vilja köpa ett äpple träd. får dock vänta då detta var en dyr investering med tre inympade sorter på en gammal sort (gråpäron). Var det inte du som hade turen att köpa äpple träd till hösten på rea och planterade dem? för de överlevde väl vinttern? skulle vilja göra det samma men slippa bli ruinerad på kuppen :) även om det är en underbar investering som ger avkastning om några år :)

2016-05-06 @ 23:03:04
Postat av: Lotten

Jodå, fruktträden brukar säljas ut till halva priset på hösten, iallafall här i Göteborg : )
Jag är också lite sugen på ett päronträd men de gillar lite varmare klimat har jag fått för mig...
Tapeterna ligger och väntar, liksom ett nytt golv och en massa takbrädor. Snart ska de upp!

2016-05-06 @ 23:15:04
Postat av: Joanna

Toppen, då väntar jag i några månader till, så kanske jag har turen också att få lite till halva priset men lite utanför Göteborg :). Innan ett nytt år i skolans tecken tar fart utomlands.

2016-05-07 @ 19:27:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0