Fingolvet

Ni har ju inte fått se mitt golv kom jag på. Mitt gyllene, sammetslena, fina, fina golv!
 
Det var minst sagt äventyrligt att köra 5,4m långa brädor på ett släp men när jag börjar tvivla tänker jag på att om det gick att köra ett lass timmer efter Lill-Saaben så klarar jag nog även det här. Och jag fick fin bärhjälp av en vän och draghjälp av en snäll Volvo.

Det tog mig också ett bra tag att röja i rummet som fungerat som virkesförråd i några år nu. Mina 40cm breda och 5m långa gamla handhyvlade takbrädor är ju lite skrymmande minst sagt. Nu har de fått en tillfällig förvaring utomhus men behöver komma upp i taket innan hösten iallafall. I rummet har jag också förvarat en mängd verktyg som jag nu inte har någon riktigt bra plats till. Tänk om jag hade haft en liten lada att snickra och förvara virke och verktyg i, det hade varit perfekt!

Jag tänker att golvet ska få ligga och anpassa sig lite efter fuktigheten på torpet innan jag gör så mycket med det. Och så känns det ju lite dumt att lägga in det redan nu om vi kommer börja kleta med lera där inne snart...
Men nån gång under sommaren borde jag kunna lägga det på plats.
 
Jag är så löjligt förtjust i det! Det är nästan för fint för att läggas in- och trampa på!! Med smutsiga fötter!
Nej det här rummet kommer verkligen få bli ett finrum. Inrett med solsken och fladdrande gardiner och där man tassar barfota på lena golvplank.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Spika fast golvbrädorna så att de torkar i spänn, eller se på något vis till att de inte slår sig när de torkar

2016-05-10 @ 15:11:10
Postat av: Anonym

Spika fast golvbrädorna så att de torkar i spänn, eller se på något vis till att de inte slår sig när de torkar

2016-05-10 @ 15:11:11
Postat av: Lotten

Ok, ja jag har bekymrat mig lite över att de kommer slå sig... Fast samtidigt har jag ju lärt mig att de inte ska spikas för tidigt. Eller menar du att jag ska spika dem och sedan ta upp dem och lägga om golvet senare?

2016-05-10 @ 18:41:03
Postat av: Anonym

Är du bara medveten om risken så har du nog tillräcklig koll på problemet. Det kanske räcker med att lägga på några lager av dina takplangor för att golvplankorna inte skall slå sig när de torkar. Du får fråga någon som är van "kulturhantverkare" och har vana av riktiga golv. Lycka till det blir nog rikigt bra!

2016-05-11 @ 13:22:45
Postat av: Sonja G

Hej,du skrev runt jul
i en kommentar, att du var mycket nöjd med din slytrimmer/röjsåg. Jag står just i begrepp att köpa en och undrar vad det är för märke/variant som du har? Tacksam om du vill dela med dig om det.

2016-05-31 @ 16:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0