Om gifter i byggmaterial

De flesta människor tycker väl att det är viktigt att vara miljövänlig men det är lätt att tänka att miljön är så stor och den egna insatsen gör så liten skillnad i det stora hela. Då är det lättare att bry sig om vad man utsätter sig själv och sin familj för i hemmet och det är ju också så mycket lättare att ändra på. Här går det verkligen att göra stor skillnad! Åtminstone för den som äger sin egen bostad. Gifter i byggmaterial är något jag intresserar mig mer och mer för och jag är nog inte ensam om det. Först var jag på en intressant föreläsning med professor Carl Gustav Borndehag på Byggnadsvårdsföreningens temadag "Hur hållbart är hållbart?" för ett par månader sedan. Och nyligen fick jag en väldigt bra bok i ämnet i mina händer.
 
Jag har inte brytt mig lika mycket om hur jag inreder min hyresrätt i stan som jag bryr mig på torpet. Inte för att jag har gjort så hemskt mycket tokigheter där men jag har till exempel inte brytt mig så mycket om vilken färgtyp jag målar med eller kvalitén på tapeterna eller om att jag har plastmattor på golven.. Men det får vara slut med sådant nu! Ju mer jag läser om det här ju mer inser jag att vissa hälsoproblem i min familj beror på att vi när jag var ett år flyttade in i ett då nybyggt hus med betongplatta på mark som ännu inte hade torkat riktigt. Detta var 1980 och plastmattorna låg och bubblade sig på golven...
 
Byggnadsvården och det giftfria boendet hänger väldigt nära samman. De för hälsan och miljön snällaste alternativen är oftast de traditionella. Men det finns några undantag och flera fällor att gå i. Vi byggnadsvårdare kan inte automatiskt känna oss sunda och miljövänliga. Att byta ut fungerande inredning och byggnadsmaterial mot äldre eller nyare i äldre stil är verkligen inte försvarbart till exempel. Byggnadsvården måste sluta syssla med sådant om vi inte ska bli klassade som snobbiga miljöbovar tycker jag! Linoljefärg kan vara väldigt snällt mot hälsa och miljö men är det inte alltid! Undvik därför alltid lösningsmedel i färgen och till rengöringen av penslar och annat. Det behövs inte och har heller ingen egentlig tradition utan förstör bara kvalitén på färg och penslar. Torkmedel är också onödigt- måla tunt istället! Gamla färger och tapeter kan innehålla gifter så som bly och arsenik, det ska man vara medveten om. Det går tyvärr inte att utgå ifrån att allt gammalt per automatik är hälsosamt även mycket är det. Konserveringsmedel i produkter med mycket vatten är också en bov att vara uppmärksam på. Försök därför att köpa torrvaror och blanda till själv i möjligaste mån. Det sparar både hälsa och miljö. Det är också lätt att byggnadsvårda i de stora sakerna men glömma de små. Speciellt farligt är det om man i första hand är ute efter en "gammal stil" mer än byggnadsvård som ett sätt att leva och förhålla sig. Glöm inte att spackel, fogmassor, limmer, tätskikt, isolering och allt sånt där mer eller mindre osynligt i huset också är viktigt. Det finns många osunda alternativ att undvika och som tur var finns nästan alltid ett traditionellt sätt som är både billigare, sundare och miljövänligare att ta till istället! Prova tex pärllim, linoljespackel, kutterspån, tjära och andra snälla varianter när du bygger och renoverar. Och sätt inte upp en massa plastbehandlade tapeter med gammaldags tryck på i ditt gamla hus! Testa istället att sätta upp en obehandlad papperstapet och måla den själv med limfärg om du inte har råd att köpa riktiga papperstapeter med limfärgstryck. Eller köp gamla tapeter från 50-talet och äldre!
 
Mitt mål med torpet har ju alltid varit att det inte ska innehålla några plaster eller gifter. Min nya vision är att huset den dagen det har gjort sitt av någon anledning ska kunna förmultna på platsen det står på och sakta och fint gå tillbaka till naturen. Utan att någon sanering krävs, inga miljöfarliga avfall behöver deponeras och inga gifter sipprar ut i Häggesjön! Det ska bli en hög av jord och sten igen som det en gång var. Och om det inte går riktigt så illa med huset så ska iallafall alla material gå att flytta och återanvända på en ny plats! I framtiden tror jag också att jag kommer vara mer noga med hur jag inreder även mitt vanliga boende. Vill jag att jag och mina nära och kära ska andas in en massa farliga emissioner hemma hos mig? Nej självklart inte!
 
Läs nu denna fantastiska och väldigt enkla bok (eller någon annan på samma tema) och sprid budskapet:
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mattias

Den här har vi också glott en hel del i. Nästa fråga är, när man låter andra göra en del av jobbet, hur i helsefyr man hittar professionella hantverkare som nånsin ägnat minsta tanke åt gifter i material och inte ser en som en jobbig jävel när man efterfrågar (och vill betala för) miljöhänsyn i arbetet.

2016-06-20 @ 14:58:37
Postat av: Lotten

Hej Mattias!

Här i Västra Götaland har länsmuseet (Västarvet) ett hantverksregister med bra (och medvetna) hantverkare. Kolla om det det finns nåt liknande i Uppsala!

2016-06-20 @ 15:20:37
Postat av: Anna Nordström

Bra skrivet om något som är svårt att skriva om utan att bli arg och råka idiotförklara nån stackare som gör sitt bästa.. (tycker jag)

2016-06-21 @ 12:26:45
URL: http://funborunsten.wordpress.se
Postat av: Andrea

Bra att du tar upp det här! Jag fick upp ögonen för gifterna när jag gravid, då läste jag "den onda badankan". Kan verkligen rekommendera den, även om man inte har barn. Den går igenom hemmet rum för rum, pryl för pryl.

Ska ta och läsa "Rums rent" också, tack för tipset!

2016-06-29 @ 10:58:06
URL: http://entilltorpblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0