Nu händer det!

Den stora murstocksrenoveringen har dragit igång med besked. Mina vänner från Nääs har varit på torpet i två dagar och gett mig ovärderlig hjälp. Chico har guidat oss och vi andra tre har varit hantlangare och lärlingar.

Innan vi drog igång behövde jag dock göra en del förberedelser.
Bygga ut arbetsställningen på taket så att man kunde komma åt skorstenen från tre håll.
Köpa lera, kalk, rep, juteväv, packplast, lampa och ett helt släplass med sand.
Laga de värsta sprickorna för att stabilisera murstocken något.
Tvätta stora mängder sten.
Bland annat.
 
 
 
 
Vi började med att sy en lång "korv" i juteväv med rep dragna igenom för att dra pipan med.
 
 
 
Vi blandade bruket för hand eftersom det inte finns någon el och bar allt vatten ifrån källan. Det gjorde så klart arbetet lite extra tungt men det var ändå inte så svårt.
 
 
Vi lagade sen skorstenen uppifrån först med lerbruk och mindre sten i sprickorna, så långt ner vi nådde med händerna...

 
Sen var det dags för tvättning med ett tunt kalkbruk invändigt för att få bort påväxter och sot på stenarna.
Och till sist var det dags för själva säckdragningen.
 
 
Principen är att den här sydda jutevävssäcken kan dras ihop som ett dragspel så att den bildar en propp i pipan. Sedan häller man på bruk uppifrån och lättar lite på proppen så att man kan dra säcken upp och ned i pipan. Då skvätter bruket upp på sidorna och trycks med hjälp av säcken in i murstockens springor. Detta görs nedifrån och upp och ca 30 cm i taget. Till sist drar man säcken hela vägen upp och ned några gånger för att få pipan slät och för att överflödigt bruk ska försvinna. Jobbet är tungt och smutsigt men principen är egentligen ganska enkel. Mest trixigt är att sy jutevävskorven på rätt sätt och i lagom storlek.

Chico på Nääs säger att han gör detta för mig för att någon ska föra kunskapen vidare om hur detta görs. Så jag ska göra mitt bästa för att ta ansvar för detta tänker jag.

Det är mycket arbete som återstår och resten ska jag göra själv. Men nu har jag fått redskapen och borde klara det. Principen är att murstocken efter att den tätats invändigt sedan ska tätas även utvändigt. Detta kommer jag skriva mer om framöver.

Det börjar sakta sjunka in att murstocken faktiskt ändå är räddad nu. Det kommer gå att använda den! Inga rör behöver dras i den och den behöver inte plockas ner. Plötsligt bara så där gick den från att vara en risig stenhög till något högst användbart. Och lera, sand, sten och vatten är nästan allt som behövs.
 
 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0