kopior och orginal och dimensioner som försvinner

Jag tycker att jag ser den överallt
längtan efter byggnadsvården
de levande, äkta materialen
de gamla hantverken
fast folk inte vet att det är den dom längtare efter
 
Laminatgolv som ska se ut som trä
möbler med låtsad slitning som ska se äldre ut än vad de är
tapeter i vintage-stil eller med äkta materialkänsla
falu rödfärg fast den egentligen är en oljefärg
plasttapeter med gamla mönster
mdf-skivor som föreställer pärlspont
allt snickeri som kallas allmoge-nånting
rödfärgade takpannor i betong...
 
Det är ju inte så att det ena måste vara mer rätt men det är ju helt olika saker.
 
Och jag tänker att det naturligtvis är en stil att vilja att saker ska se lite gamla ut
och är det stilen man vill åt så är det väl i sin ordning
Och alla kanske inte bryr sig, eller så vill man bara ha något nytt
Men om det egentligen handlar om något annat?
Om det står för en längtan hos människor efter något
vi vet bara inte riktigt alltid vad det är
Något som går långsammare
är mer hållbart
lite mer i samklang med naturen
lite närmare våra sinnen...
 
Om det enda sätt man vet att uppnå detta på är att konsumera nya produkter
ja, då blir det ju såhär
Och jag vet ju också själv hur lätt och frestande det är att vilja välja den snabba lösningen och går ibland i fällan
Det är ju så lätt att bli förförd...
 
Jag minns första gången jag kom in i min grannes lägenhet i Majorna där jag bodde tidigare
hennes lägenhet var ju lika gammal som min
men där jag hade lackade trägolv hade hon skurgolv
jag plastfärg
hon linoljefärg
osv
Jag tyckte ju att min lägenhet var gammal och fin
men hennes tog andan ur mig
stämningen där inne var helt annorlunda.
 
I somras såg jag för första gången i mitt liv en riktig blomsteräng
det var lite samma sak
det var en sån väsenskillnad emot allt vad jag tidigare kallat för blomsteräng
och jag förstod plötsligt vad det handlade om
på riktigt
 
Det som är så synd är att jag tror att många människor inte känner till de här skillnaderna
(på en datorskärm ser det ju ändå ungefär likvärdigt ut...)
Och naturligtvis finns det mängder med sådana skillnader jag inte heller känner till
Vissa saker måste ju upplevas på plats
med alla sinnen
Och alla får inte den möjligheten
Färre och färre får den antaligen
Orginal byts ut mot kopior
så många kvaliteer är på väg att försvinna
och de flesta märker det inte ens.
 
 
 Backtimjan och blåklockor på Ölands alvar.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: agneta brogren

Tittade in här och titta! Ett alldeles dagsfärskt inlägg om gamla rejäla metoder, heja Lotten!
Kram från Agneta.

2016-02-02 @ 21:57:34
Postat av: Anonym

Du har så rätt.

2016-02-03 @ 21:30:11
Postat av: Anonym

... Hälsar Julia på Haratången :)

2016-02-03 @ 21:30:50
Postat av: Anonym

Hej lotten! Vilket fint inlägg. Så rätt! Saknar dig i massor! Kram kram Anna

2016-02-04 @ 15:52:43
Postat av: Anonym

Jag förstår inte varför man köper små fina stugor med ljusinsläpp och karaktär. Efter två år behöver dom badrum dusch och sen bygger man ut. Torpet förlorar proportioner och originalitet. Där tycker jag du är en förebild Lotten! Tack!

2016-02-20 @ 06:48:05
Postat av: Lotten

Jag förstår vad du menar... Roligt om jag kan vara en förebild för någon!

2016-02-20 @ 08:34:44
Postat av: Viola_T

Det är så sant det du skriver. Så skört men så vackert formulerat.

Det gäller att inte bli cynisk då man sett självklara skönheter försvinna en efter en, vare sig det gäller byggnader eller landskap. Inför just mina ögon har det pågått sedan 80-talet då jag började "se" och få kunskap. Du inger ett liiiitet hopp om förändring - men det ska kunnande (ev. bildning till för att få "öppnade ögon".

2016-02-26 @ 16:25:15
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: I Blekinge bygga och bo

Fint och väl skrivet!

Tack för en inspirerande blogg! Det ger mig ro att bara titta på dina bilder.

2016-03-09 @ 08:08:47
URL: http://iblekingebyggaochbo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0