Nåt för dom som väntar

Gud, uppfinn nåt nytt som gör det lätt att hålla ut...
 
Visst räcker det med att man har passerat årsskiftet för att man ska få börja drömma om blommor?
Här i Göteborg blommar faktiskt snödroppar, är det inte redan vår då? Typ?

Jag har iallafall lånat ett par trädgårdsböcker på biblioteket och tjuvstartat våren lite.

Den ena handlar om Tasha Tudors trädgård och är nog väldigt inspirerande för vem som helst som gillar trädgårdar och alldeles mitt i prick om man har en grå liten stuga i en solig backe och önskar en trädgård med ett överflöd av gammaldags växter...

Efter bara en kort stunds läsning insåg jag att jag:
1) absolut måste anlägga en förjätmigej-stig
2) absolut måste ha en stor älvring av vita fjädernejlikor runt den gamla björken mitt på tomten
3) antagligen blir tvungen att göra en stensatt terass med trappa bakom huset där trädgården sluttar ner mot sjön...
 
De här bilderna från "Tasha Tudors trädgård" hittade jag på nätet:
 
 
Sen läste jag den här lilla pärlan, nåt för den som liksom jag tycker om den där blandningen av natur och kultur som finns i gamla övergivna trädgårdar. Boken är skriven på 80-talet av en kvinna som ägnat sig åt att inventera trädgårdar som varit övergivna länge, mest tillhörande torp och mindre gårdar. Här möter man dem allihopa; vintergrönan, syrenen, trädgårdsirisen, brandliljan och den dubbla påskliljan. Alla växter från förr som överlevt länge, länge utan kärlek och omsorg, bland annat på mitt eget torp. Själv blir jag väldigt sugen på att lära mig ännu mer om gamla kulturväxter och kanske ge mig ut och inventera lite på egen hand.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: agneta

Ett par snygga getter a la Tudor också kanske?
Idag massa snö i Romelanda, troligtvis försvunnet i morgon....men jag och Auri ska ut och pulsa en sväng innan. Hälsa Olle! Kram från Agneta

2015-01-30 @ 08:44:24
Postat av: Lotten

Samma sak här, med snö och planerade hundpromenader alltså! Får se med getterna men lite gulliga var dom ju förstås ; )
Ha det så fint!

2015-01-30 @ 08:48:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0