Skorstensnytt

 
 
Jag har haft en Saab full med antikvariestudenter på torpet idag!
Det är alltid spännande och lite jobbigt att visa upp torpet för någon för första gången, och de här människorna som kommer se alla "fel" jag har gjort är ju extra läskiga... Men jag tror att dom fattade grejen och det kanske inte är så svårt en sån här solglittrande dag i maj.
 
Vi har mest slappat men ett par saker blev ändå uträttade. Jag hade tänkt att utnyttna tillfället till att klättra upp på taket och studera skorstenen för första gången. Det känns liksom bra att ha några människor där då som kan ta emot mig när jag faller... Men jag vågade faktiskt inte, det visade sig vara bra mycket brantare än vad jag trott. En lite mindre höjdrädd klasskamrat klättrade upp istället och jag har nu fått foton däruppifån (det är som att få de första bilderna ifrån månen ungefär...)
 
 
Skorstenen är sammansatt av flata stenhällar som är täckta med puts, en väldigt fin konstruktion tycker jag!
 
 
Invändigt ser man att både skorsten och murstock är helt i sten, väldigt fint tycker jag! Någon som är bra på sten? Är det skiffer i de övre skorstenshällarna?
 
 
Och med förenande krafter och ett spett kunde vi sen också flytta på den enorma trädstammen som legat mitt på tomten i fyra år nu! Jag hade nog tänkt att den aldrig skulle komma därifrån och det var häftigt att känna vad starka man är när man är många tillsammans.
 
 
Sen är det ju något med torpet som gör att de flesta som kommer dit blir alldeles lugna...
 
 
 
 
 Det var mysigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0