Med lite hjälp av mitt torp

Mitt torp hjälper mig verkligen igenom min antikvarieutbildning och gör den både lättare och roligare. Jag tror det är en stor fördel att ha torpet att tillämpa mina nya kunskaper på och utgå ifrån och att jag har något som jag verkligen VILL lära mig mer om. Framförallt är det bra för såna som mig som har mycket svårare att lära sig saker om det inte finns något konkret att tillämpa den nya kunskapen på.
 
Det är till exempel torpet jag söker information om i arkiven, jag läser om torparna och deras familjer i kyrkoböckerna, letar efter syneprotokoll i Krigsarkivet, söker efter byggnader och vägar på gamla kartor mm mm. Min utbildning blir en förlängning av mitt fritidsintresse och på köpet blir jag en ambitiös student, himla bra! Just nu håller vi på att lära oss hantera kartor och kartmaterial i något som kallas GIS. När jag gjort klart de obligatoriska övningarna idag kunde jag passa på att leka lite med kartor över torpet! Med det här programmet kan man nämligen bland annat lägga ihop moderna och historiska kartor och det är vad jag har gjort. Genom att göra det kan man relativt enkelt se vad som ändrats i landskapet, nya vägar och byggnader till exempel. Dessutom vet man med hjälp av information ifrån den äldre kartan var man kan leta efter spår av fd byggnader och vägar (eller vad det nu handlar om) som inte är synliga på en modern karta. Riktigt detektivarbete blir det!
 
Här nedan är en karta jag gjort idag som är en sammanslagning av information ifrån en karta över torpet ifrån 1890-tal med nyare vägsträckningar (de röda vägarna), kraftledningar, vattendrag och byggnader. Det går inte att passa ihop kartbilderna exakt och jag är ju dessutom nybörjare på detta men vissa förändringar kan man utläsa med säkerhet. Till exempel syns det ju tydligt att vägen som går fram till mitt hus (Floringsås) har fått en ny sträckning. En annan spännande sak är att det på den gamla kartan finns ett torp (Böresmossen) markerat på berget på andra sidan sjön från mitt torp sett. Det går inte någon väg dit längre och huset finns inte kvar men med hjälp av den här kartan borde jag kunna hitta dit relativt lätt och se om det finns några spår kvar av det. Jag hade också om jag velat kunnat lägga in även tex höjdkurvor i min kartbild och då gjort det ännu lättare att orientera sig.
 
 
Tack för hjälpen torpet!

Kommentarer
Postat av: Viola_T

Det låter fantastiskt kul! Superduperkul!!!
Jag har bara gjort överlägg på papper/film och undrar vad programmet heter som du använder för att göra digitala överlägg? Förmodar att de tillhandahålls på GU, eller?

2014-05-09 @ 18:16:29
URL: http://morfarshus.blogspot.com
Postat av: Marcus

Kan vi byta plats i livet :) låter superkul!

2014-05-09 @ 18:34:42
Postat av: Lotten

Viola, programmet heter ArcGIS och ska väl inte vara omöjligt att få tag på men det är tyvärr inte vidare lättanvänt...

Marcus, jag känner äntligen att jag är på helt rätt plats i livet så.... tyvärr. Kram!

2014-05-09 @ 21:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0