Det har varit fler göteborgare på torpet

Jag gjorde ett sånt fint fynd igår.
På vinden, intill murstocken låg en tunn liten bok. Jag såg den först inte för den var alldeles täckt av damm men när jag borstat av den lite såg jag detta:
 
 
Någon har sytt ihop revan i pärmen och visst värker det lite i hjärtat när man ser det?
 
När jag öppnade boken såg jag detta:
 
På pärmens insida står det:
 
Dena Bok
Tillhör
mig
johan
Larsson
1878
Göteborg
 
Sen verkar någon ha skrivit till senare
Herr (och ett namn jag inte kan läsa, kan ni?)
Björketorp
Sveden
 
Vilka är detta nu då? Jag känner inte till namnet Johan Larsson och tror inte det har bott någon sådan på torpet.
Hur har den kommit ifrån Göteborg till Björketorp?
Och varför står det Sveden??
 
Slutligen undrar jag förstås vad det är för bok, kan det vara en katekes?
En katekes är ju något jag bara hört talas om men aldrig sett.
Den är ganska tunn och verkar bestå av frågor och svar om Gud...
 
 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh så spännande :-) Jag går runt och hoppas att jag ska hitta nåt liknande i vårt hus. Hoppas du kan få veta mer.

2014-03-30 @ 19:45:05
Postat av: Helena

Hej!
Definitivt en katekes! Det är lite svårt att se med det ser ut som ett A och ett C, kanske A Carl, men äldit konstig sätt att skriva det på! Några som dock är experter på gammal handstil är personalen på arkivhuset i Jönköping, så ta dit den och fråga!

2014-06-16 @ 23:45:44
URL: http://elaknit.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0