Nyanser av grått

Äntligen har jag flyttat in!

I det första flyttlasset till torpet fanns:
Ett par trasmattor
Ett par gamla vitmålade stolar
Täcke
Kudde
Madrass
Gamla sängkläder med spetsar
Samt en liten stege (för att jag skulle kunna ta mig upp på vinden och hämta tältsängen.)

Jag trodde det skulle bli fint med trasmattor, fina stolar och spetsar. Det blev det inte. Det blev gammelmormor-tantigt och framförallt väldigt fel.

Jag märkte däremot att jag gillar att sitta och gå på mitt gamla golv, trots att det är ojämnt och maskätet och dant.
 
 
Och att plocka blommor och sätta dem i en rostig konservburk, det är fint.

 
Det där patinerade och ruffiga, det är helt klart det jag vill ha i mitt hus.

Och så har jag målat pärlsponten!
Men först penslade jag duktigt alla kvistar med schellacklösning. Det gjorde jag inte på takbrädorna, där hade jag en grundfärg istället, får se om det straffar sig.. Det är första gången jag använder schellack och det är verkligen en märklig substans, framställd av sekret från en asiatisk lus. Det är röda flingor som om dom täcks med t-röd över natten löser upp sig och blir en vätska som ungefär liknar grillolja. Denna penslas alltså sedan på kvistar för att de inte ska kåda.

Sen var det dags för färg. Jag hade köpt Allbäcks linoljefärg den här gången, tidigare har jag bara använt Ottossons. Allbäcks späds inte med lösningsmedel vilket känns bra och dessutom tyckte jag att den var trevlig att måla med.

Foder och lister är jag som ni ser inte färdig med än men jag vill inte ödsla dyrbara sommardagar på dem, dagar som behövs till målning och utvändigt arbete på huset. Småpill inomhus kan jag ägna mig åt i höst tänker jag.

Det blir otroligt fint med linoljefärgen på väggarna, jag hade nog inte förstått att det skulle göra sån stor skillnad! Ett stort lugn lade sig med en gång över rummet och atmosfären blir på en gång både ålderdomlig och harmonisk.
Kanske blev den något mörk, lite svårt att veta efter bara en strykning dock. Det här är ett rum som bara har sol morgon och kväll och som aldrig kommer lysas upp av starka lampor och måste ju också inredas därefter.
 

Kommentarer
Postat av: Therése

Hej!
Vad kul! Vi gör ungefär samma saker i sommar, fast på olika håll. Har även jag experimenterat med schellack och kvistlack. Stor skillnad när man stryker på...få se om det blir stor skillnad på blödande trä också?!

Jag hoppas allt är bra med dig och du...det blir jättefint i ditt kök :)
Kram/
Therése

2014-07-27 @ 22:45:30
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Monica

Du har klart den bästa bloggen. Hoppas på frekvent dokumentation. Underbara bilder med.

2014-07-27 @ 22:58:25
Postat av: Lotten

Monica- du är den bästa bloggläsaren! ; )

Therese- jag får nog komma ut och titta på ditt hus snart hör jag : ). Jag har slutat på T-gården så jag är inte där så mycket längre. Förresten- stryker du en eller två gånger med schellacken?

2014-07-28 @ 08:38:15
Postat av: frida

Och den stora frågan är: Sov du i ditt hus? Och isåfall - hur kändes det?!

2014-07-28 @ 10:27:00
Postat av: Lotten

Ja naturligtvis Frida! Alltså... Jag sov gott men lite läskigt var det allt! Jag hade liksom en känsla av att inte vara helt ensam i huset... Du får själv se (och höra) snart ; )

2014-07-28 @ 10:57:46
Postat av: Hannah

Åh! Ett glädjetjut utbröt när jag råkade surfa in och se uppdateringen. Så kul! :)

2014-07-28 @ 18:51:43
URL: http://hannicecilia.blogg.se
Postat av: frida

Jag längtar!

2014-07-28 @ 21:45:31
Postat av: Monica

Gilla!

2014-07-28 @ 23:15:26
Postat av: Hans

Så fint det blev. Behåll trasmattorna för de passar till skurgolvet och är väldigt sköna framåt hösten på ett trägolv.
mvH
Hans

Postat av: giime

fin blogg

2014-07-30 @ 12:56:52
URL: http://giiiiimee.blogg.se
Postat av: Sofia

Hamnade här av en slump i jakten på det optimala torpet. Gick igenom bloggen från början till slut och fastnade totalt. Vilket jobb! Vilken inspiration du ger! Vilket charmigt litet torp. Lycka till på fortsatta resan. Jag lovar att följa den. :)

2014-07-30 @ 13:11:56
Postat av: Isa Bylund

Gud så fint!! blev jätte inredningssugen nu ;)

2014-07-30 @ 13:52:13
URL: http://isabyl.blogg.se/
Postat av: Robex Lundgren

finna bilder

2014-07-30 @ 14:05:49
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Therése

Alltså det där med schellack...jag har lackat väggpanelen en gång med riktigt schellack. Sen införskaffade jag kvistlack till taket...kommer förmodligen inte fungera alls. Men så har jag gjort, också det bara penslat en gång. Någon har sagt att gran inte blöder igenom, många andra har sagt att det gör den visst. Ytterligare några säger att det läcker igenom ändå...

Vissa har jag inte lackat alls. Ska bara försöka komma ihåg vilka som jag gjort vad med :) Såhär blir det när en inte kan bestämma sig för vad en ska göra...

Kom gärna ut nå´n dag, det hade varit roligt :)
Kram!

2014-07-30 @ 14:42:42
URL: http://flyttatorp.blogspot.com
Postat av: Katta

Hej! Jätte fin blogg du har:). Skulle verkligen betyda guld om du ville kika in på min blogg också. Kram.

2014-07-30 @ 15:45:16
URL: http://shettisdrottning.blogg.se
Postat av: detnyagula.blogg.se

Golvet är ju fantastiskt! Även om jag älskar trasmattor så ska man inte gömma en sån skönhet. :)

2014-07-30 @ 16:35:16
URL: http://detnyagula.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Riktigt vackra bilder! :)

2014-07-30 @ 17:01:44
URL: http://ellinorsollander.blogg.se/
Postat av: Lotten

Det riktigt regnar snälla kommentarer över min blogg! Tack så hemskt mycket gulliga ni : )

2014-07-30 @ 17:48:15
Postat av: william

mysigt:D finns många såna hus där jag bor:D

2014-07-30 @ 17:54:23
URL: http://canonguy.blogg.se
Postat av: Lisa Radojewska

Vilka snygga bilder! Riktigt tuffa!
Ser gott ut (bilden högst upp!)
Kramis

2014-07-30 @ 19:34:29
URL: http://raawhr.blogg.se/
Postat av: THE REVOLT

Blommorna du har vid fönstret, gillar dem!^^ Speciellt blomkrukan elr vad man ska kalla den? :o

2014-07-30 @ 23:19:04
URL: http://TheRevolt.blogg.se
Postat av: Jessica

Åh va fint =)

2014-07-31 @ 06:58:51
URL: http://photohugs.se
Postat av: Sofia

Vackra fotografier!

2014-07-31 @ 08:51:22
URL: http://skimmer.blo.gg
Postat av: Josephine

Fina foton! Gillar stilen, man kan verkligen göra mycket :)

2014-07-31 @ 11:15:59
URL: http://josephinelouisee.blogg.se/
Postat av: Emma

Vad gosigt ställe! Kram:)

2014-07-31 @ 11:47:02
URL: http://www.flisipuff.se
Postat av: Angelica

Hej! Har precis hittat din blog. Underbara bilder! Drömmer om att själv en dag få äga och renovera ett gammalt torp. Ska bli spännande att följa dig och ditt torp. :)

2014-07-31 @ 15:35:50
Postat av: lwinge69

MEN så fint! Grymt avundsjuk på utsikten från fönstret! Jag sov en natt i torpet då jag var hemma. Både hunden o jag var nog rätt så oroliga. Har aldrig varit spökrädd, men d var inte så lätt med logiska tankar den natten...

2014-08-02 @ 23:46:18
Postat av: Stina Johansson

Ser fantastiskt ut med kulörvalet och allt helt perfekt INTE för mörkt!
Jag har funderat mycket på det där med prylarna och inredningen- på mitt torp, gillar inte hela den där slutet av 1800-talet stuket- när varor började massproduceras och man kunde såga paneler och profiler snabbt i stora mängder- blev en slags Madicken estetik av allt till och med spets kunde produceras snabbt i maskiner.
Ibland har jag tom valt 60-tals keramik från Danmark(på mitt torp) för att den ligger närmare det tidiga 1800-talet i stil än nystilarna från slutet av 1800-talet. Intressant iallafall- även om jag inte på något sätt är helt konsekvent själv....:) Din trädgård är en dröm -har aldrig kommit i närheten av nåt så fint- bara kvickrot och klöver och löss och liljebaggar och torka och jordloppor och spinnkvalster och harar och hjortar och vildsvin osv osv som äter och förstör och då anstränger jag mig ändå och rensar och gödslar osv osv....ja fel färg på fingrarna antar jag. Så kul att du kunnat flytta in! /Stina på Kristineberg

2014-08-05 @ 22:44:13
Postat av: Lotten

Tack Stina! Roligt att du gillar det. Jag är inte mycket för grått annars men på torpet känns det rätt. Vet att vi två har diskuterat det här med inredning a la tidigt 1800-tal tidigare, och det är nog som du säger att det där överdekorerade sena 1800-talet går emot den enklare och mer funktionalistiska känslan som vi vill åt.

2014-08-06 @ 11:30:01
Postat av: Lotten

Lena! Hör gärna av dig när du är tillbaka i Halland för det vore kul att ses : )

2014-08-06 @ 11:32:24
Postat av: Stina

Ja jag har redan orerat om det där- senil är jag... sorry MEN ville också säga att jag är otroligt imponerad av ditt arbete och själva bloggen är en dröm, 100 gånger bättre än det mesta, som skrivs om byggnadsvård och renovering och inredning av gamla hus- och det menar jag för du plockar in det mänskliga och tiden och livet och allt det andra som hänger ihop med husen. OCH Det där med att sova i sitt gamla hus som man försökt erövra är ett eget kapitel i historien-- jag vet inte om jag är överkänslig men det är som om jag känner gammalt liv i väggarna........

2014-08-11 @ 22:36:38
Postat av: Lotten

Be inte om ursäkt snälla Stina. Jag har nog ingen annan än dig som jag kan diskutera de där inredningsfrågorna med och jag uppskattar det verkligen!

2014-08-15 @ 09:34:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0