Ny kunskap

Som student på Bebyggelseantikvarieprogrammet har man några små förmåner. Man kan låna Gård & torp på biblioteket så att man slipper prenumerera när man är fattig student och man har rabatt på kurser på Slöjd & byggnadsvård Nääs. Vi får gå för halva priset vilket gör rätt stor skillnad. I helgen har jag gått en kurs i att putsa och mura med kalkbruk. Dels är det något som saknas på min utbildning och dels är det en kunskap jag behöver på torpet.

När man aldrig har provat något så känns det så främmande och svårt men när man har fått testa själv så är det genast så mycket enklare. Det är en sak sak att läsa om hur man utför ett hantverk och något helt annat att göra det med egna händer. Vi har fått pröva både att putsa ett hus utvändigt och träna på att mura en skorsten och vi har lärt oss mycket om bruk och varit med och blandat till det. Putsa tyckte jag kanske inte var så roligt men att mura däremot var mer min grej, att kunna det ger ju såna enorma möjligheter!

Dessutom var de två kursledarna väldigt kunniga både inom mureri och på området lerbruk så jag kunde passa på att fråga om råd angående min egen lerbruksmurade naturstensmurstock. Nu känns det möjligt att få ordning på den en dag och om jag inte gör arbeter själv så vet jag precis vilka hantverkare jag ska anlita!

Och så gör det så gott med gemenskapen, att få vara i en grupp med andra byggnadsvårdsnördar. Jag har träffat så många härliga människor i helgen och jag ska absolut gå fler byggnadsvårdskurser snart.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Åh, vad kul! Det visste jag inte, rabatt på kurser där! Wow, vad bra! Särskilt eftersom jag kommit in i Mariestad, verkar det som :-) Har kollat in deras utbud av kurser på Nääs, ser väldigt intressant ut det mesta.

2014-07-07 @ 12:06:57
Postat av: Anonym

Vad roligt! Grattis : ) Fast du kanske kommer ha fullt upp med byggnadsvård i Mariestad och behöver inte gå några fler kurser : )

2014-07-07 @ 13:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0