Hemtrevnad

Idag har jag för första gången såpskurat köksgolvet på torpet. Jag åkte därifrån innan det hunnit torka så nästa gång jag kommer dit ska det bli spännande att se hur stor skillnad det blev. Skurborste på skaft och linoljesåpa fanns redan så det var bara att sätta igång! Jag har ju den lilla fördelen att ha ett golv utan trossbotten så det överflödiga vattnet kunde få droppa ner mellan springorna utan att det gjorde så mycket vilket var väldigt bekvämt.
 
Jag tror att ett rent och såpadoftande golv kommer göra lite för hemtrevnaden på torpet nu när det drar ihop sig mot inflyttning.
 

Och så fick jag hastigt och lustigt en helt ny ide! Jag kom nämligen på att jag ska bygga ett litet tak över ytterdörren. Jag vet inte vad såna kallas, skärmtak låter lite för modernt, vi kanske kan kalla den för en
minimal farstukvist? Sådana finns i varje fall på de gamla husen i Äskhults by så på vägen hem från torpet körde jag dit och mätte, fotograferade och ritade en mall för det här lilla taket. En sån ska torpet få tänkte jag! Fint va?
 

Kommentarer
Postat av: Marcus

Blir golvet ljusare av såpa? Går det bra med tallsåpa?

2014-07-25 @ 14:42:04
Postat av: Lotten

Det får en vacker och slittålig beläggning men om det blir ljusare vet jag inte. Det blir det nog mest som i mitt fall när det är grått av smuts innan skurningen ; ). Jag tror linoljesåpa är bäst för den är fetast.

2014-07-25 @ 14:46:34
Postat av: Lena Winge

Snyggt skärmtak! Jag håller också på och grunnar på någon liten takvariant över dörren. Har aldrig tänkt på de där små fina. Äskhults by var länge sedan, måste dit när jag flyttar hemöver. 👍

2014-07-27 @ 11:20:31
URL: http://bossgard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0