Handtryckta tapeter med limfärg

 
Ikväll har jag varit på nåt riktigt roligt!
Byggnadsvårdsföreningen hade arrangerat ett besök på Lim & handtryck i Mölndal och jag bestämde mig i sista sekunden för att följa med. Ja deras lokaler ligger ju förresten inte bara i Mölndal vart som helst utan i Kvarnbyn, på Papyrusområdet. Mycket mer spännande industrimiljöer än så är svåra att hitta! Iallafall i mina krokar...

En av ägarna guidade oss runt och berättade om tillverkningen och om mycket annat spännande som rör tapeter. Det enda problemet var väl att jag blev så tagen av allt vackert där inne att jag hade lite svårt att koncentrera mig på vad hon sa egentligen...

Att komma in i den miljön var en underbar upplevelse! En miljö där riktigt engagerade människor utför ett genuint hantverk, där färgen blandas till för hand av pigment ur stora hinkar och där tapeterna trycks i oändliga våder i en enorm maskin ifrån 1800-talet. Och så är det ju så vackert, så vackert med skimrande, levande färgytor och färgspill överallt.

Inte nog med att miljön var fantastisk och ägaren inspirerande, det var så roligt att mingla runt bland alla andra byggnadsvårdsintresserade människor som var där också! Äntligen fick jag känslan av att vara en del av ett större sammanhang, att det finns många andra människor där ute som bryr sig om och tänker på samma saker som jag gör. Och att det faktiskt går att träffa dem också. Och om vi träffas och peppar varandra så blir vi så mycket starkare, det är ju jätteviktigt!

Jag känner mig alldeles uppfylld av detta roliga!

Jag vill dit igen!

Jag vill vara där varje dag!!!

Nåväl. Här får ni lite bilder:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

äntligen ett nytt inlägg! ;)

Det där ser underbart ut och roligt! hade gärna följt med!

Men en liten fråga, hur ska jag kunna få reda på vad tapeten på bild 2 högst upp till höger heter? Den skulle passa i mitt kök i stugan... :)

Maila mig om du inte hittar mig. ( [email protected])

Tack än en gång för en underbar blogg! :)

2014-01-15 @ 04:59:26
URL: http://sapphireandsunbeam.blogg.se
Postat av: Lotten

Jag råkar veta att den heter Mölletorp. Sök i Lim & handtrycks "kulturhistoriskbok", du hittar den på nätet.

2014-01-15 @ 09:23:15
Postat av: Lotten

Nu lurades jag visst! Den heter inte Mölletorp (det är en annan, liknande tapet). Men kolla i Kulturhistorisk bok så hittar du bägge!

2014-01-15 @ 09:28:15
Postat av: Älfgärdet

För mig en näst intill religiös upplevelse! Roligt är att mitt inlägg från mitt besök är ganska snarlikt ;))
http://alfgardet.blogspot.se/2011/07/lim-handtryck.html

2014-01-15 @ 18:45:15
URL: http://alfgardet.blogspot.se
Postat av: Sofia

Tack Lotten! :) Har du svarat på samma vis på de andra kommentarerna jag skrivit till dig? (har ingen kolla på hur sånt här funkar... ) ;) Då får jag leta mig igenom bloggen igen isf... :P Fast det kommer jag nog ändå.

2014-01-16 @ 08:06:15
URL: http://sapphireandsunbeam.blogg.se
Postat av: Lotten

Ja, Sofia, jag har svarat på några iallafall. : )
Vet att jag svarade dig på inlägget "avslut" och det om tjejer med trähus!

2014-01-16 @ 10:01:52
Postat av: Emma

Hej Lotten!
Tapet nr 4 ovanifrån har jag en provbit av som jag ramat in på väggen. När jag gick bebyggelseantivkarie fick inte vi åka dit, bara konservatorerna, men min kompis var snäll och tog med sig en bit till mig.

Jag har egentligen en helt annan fråga. Jag vet att du i början funderade på att lägga in ett extra stockvarv i stugan. Jag undrar hur det gick med det? Eller om du har färska tips på var man kan läsa om det?

Min pappa har nämligen mark med ett gammalt torp på och nu har vi börjat skala av det för att se om det är nåt att ha. Problemet är den låga takhöjden (eller kanske min pojkväns långa längd...) , och eftersom de nedersta stockarna redan är bitvis ruttna så kanske det kan vara en bra lösning att lyfta huset och byta ut de nedersta + lägga in ett extra stockvarv.

Det blev en lång fråga men jag blir jätteglad om du har något tips i alla fall!

Hälsningar Fridas kusin Emma

2014-03-09 @ 15:21:53
Postat av: Anonym

Hej Emma!

Roligt att du hör av dig här! : ) Ja, jag funderade ju ett tag på att höja hela torpet genom att lägga in ett extra stockvarv men sen tyckte jag att det var synd eftersom det hade förändrat husets proportioner så mycket. Dels blir ju hela byggnaden högre och jag tycker det är fint att den är så låg som den är. Dels kommer ju fönstrena att hamna för högt upp och måste flyttas ned... Jag valde ju att höja hela mellanbjälklaget istället, det var ju inte jättelätt ordnat men det är det ju å andra sidan inte att timra in ett extra stockvarv heller. Nackdelen är ju att jag tappar lite takhöjd på vintern. Berätta gärna mer om hur det går sen! : )

2014-03-09 @ 15:54:03
Postat av: Janina

Vackert!!!!!!!!!!

2014-07-02 @ 16:42:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0